Nová tramvaj pro Prahu ve středupo poledni vůbec poprvé vyrazila s lidmi na koleje.

Větší než Porsche

Jmenuje se Škoda ForCity 15T a je historicky první vyrobenou stoprocentně nízkopodlažní tramvají, která bude brázdit po pražských kolejích.

Do vozu se vejde celkem 61 sedících a až 239 stojících cestujících, což je o třicet více než kapacita předchůdkyně tramvaje Š – T14.

Svezeme se v roce 2009

Nový prototyp byl slavnostně představen v plzeňské Škodovce, která je jeho výrobcem. V letošním roce se však do Prahy nové tramvaje ještě nedostanou.

„První dva prototypy by se měly dostat do zkušebního provozu v prvním čtvrtletí příštího roku,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák. Nejprve budou tramvaje jezdit v nočním provozu a bez cestujících. Pokud bude vše v pořádku, ještě do konce roku 2009 se počítá s tím, že několik prvních vozidel vyrazí do pražských ulic naostro.

Každý rok několik desítek nových vozů

„Do roku 2017 by jich mělo v hlavním městě jezdit celkem 250. Každý rok jich tedy bude přibývat několik desítek,“ řekl primátor Pavel Bém (ODS). Investice za 20 miliard korun - co tramvaj, to přibližně 68 milionů - by měla nahradit celkem 500 zřejmě nejpopulárnějších tramvají T3 s plastovými sedačkami.

„Přesnou cenu ale zatím nelze určit, to bude závislé na tom, jak se budou v následujících letech vyvíjet ceny i samotné tramvaje. Všechny vozy totiž samozřejmě nebudou stejné, ale můžeme je v mnoha směrech měnit tak, jak to budou vyžadovat potřeby cestujících,“ vysvětlil Martin Dvořák.

Tramvaj i pro menší

Interiér vozidla je plný nerezových madel, na které dosáhnou bez problémů i lidé menšího vzrůstu. Podle zkušeností provozovatelů tramvají jde o materiál, který má nejlepší odolnost vůči vlivům vedoucím ke korozi a otěru u obvyklých nátěrů. Tyče záchytného systému jsou umístěny tak, aby byly pohodlně dosažitelné osobám o výšce 160 až 202 cm.

Nový je i systém větrání a topení. Samozřejmostí je informační systém a systém dorozumívání s řidičem. Právě stanoviště řidiče je zcela odděleno od cestujících. Vozidlo je vybaveno kamerovým systémem, který snímá prostor exteriéru vozu i interiér tramvaje.

O sedadlech se teprve rozhodne

První prototyp, který přijde do Prahy, bude mít ve svých prostorách hned tři druhy sedadel. Plastové s textilním čalouněním, plastové a dřevěné, vyrobené lepením z překližek. Největším favoritem jsou zatím plastové, ale nastředečním křestu se nejvíce lidem líbili dřevěné.

„O tom, jaké nakonec vybereme, se rozhodne až po zkušebním provozu,“ dodal tiskový mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený. Celá tramvaj je pak lépe připravena na případnou poruchu či nehodu. Je bezpečnější díky kvalitnějším materiálům a je i konstrukčně řešena na případné zvednutí jeřábem.

„Důležité je, že je stoprocentně nízkopodlažní, což umožní mnohem lepší přístup a také pohyb v tramvaji pro zdravotně postižené, starší občany, či rodiče s dětmi,“ doplnil Tomáš Krsek, generální ředitel Škoda Transportation.

TECHNICKÉ PARAMETRY

Délka 31,4 metru

Šířka 2,46 metru

Výška vozidla přes sběrač 3,6 metru

Maximální dovolená rychlost 60 km/h.

Podlaha vozu je uložena nad temenem kolejnice ve výšce 350 až 450 mm, což se blíží úrovni nástupních ostrůvků zastávek.

K dispozici bude mechanická nájezdová plošina, šest dveří, každé o šíři 1,30 m, při otevření bočnic jsou mimořádně velké, což umožní rychlý výstup a nástup cestujících.