Stejně jako v případě minulé Madonniny návštěvy by bylo nefér „objevně“ kritizovat nevkus popových monstrkoncertů.

Madonna neprodává zajíce v pytli, každý předem ví, na co jde a dostane to, co čeká. Tedy přesně daný druh podívané a taneční zábavy.

Můžeme mluvit spíše o rafinovaně servírované obecné líbivosti. O vycizelovaném „secesním kýči“, jak to naznačila vizuální stylizace úvodní části koncertu do 20. let minulého století a „kuplířsko-gangsterské romantiky“.

Popová královna na sebe nechala čekat až do 21. hodiny. DJ Paul Oakenfold se snažil krátit čas a roztančil „kotel“ pod pódiem, ale proměnit koncert na techno party se mu nepodařilo. Skutečné nadšení vypuklo až s příchodem Madonny a písní Candy Shop se S&M stylizací zpěvačky. Efektní nástup pokračoval pódiovou jízdou ve veteránu kabrioletu ve skladbě Beat Goes On.

Komorní vsuvky

Další část koncertu, charakterizovaná dávným hitem Holiday, nabídla retro Madonniných začátků v 80. letech se vším dobovým pozlátkem. Včetně flitrů, brýlí ve tvaru srdíček a pouliční kultury break dance. Choreografie budila dojem zvětšeného videoklipu a výkony tanečníků zaslouží obdiv navzdory připomínce módy, která s odstupem působí dost bizarně.

Vítaně „komorní“ vsuvku představovala klavírní balada Devil Wouldn‘t Recognize You, předznamenaná tanečním výstupem inspirovaným starou Čínou. Madonna odzpívala baladu jakoby uzavřena ve vodním válci a tak procítěně, jak jí hlas dovolil.

Flamenkem ovlivněná píseň Spanish Lesson a následující Miles Away s filmovými dotáčkami z indického Rajastanu a motivy romského exodu předznamenala blok skladeb zamýšlených jako pocta romské kultuře. Hit La Isla Bonita zněl s cikánskými motivy i příchutí Orientu o dost zajímavěji než ve studiové verzi.

Romské okénko

Pódiová prezentace s kulisami cikánského tábora a nesourodou směskou čardáše, kolových tanců a snad i kozáčka jak z povodí Donu prozrazovala hodně „americkou“ a „turistickou“ představu o východní romantice, ale Madonna si nehraje na folkloristku, že.

Zlý jazyk by mohl utrousit, že nejzajímavější hudbu večera nabídlo romské trio Kolpakovů, které si střihlo Doli Doli a Romale Sabane. Madonna napřed jen nenápadně přizvukovala, ale na závěr akustického bloku zazpívala You Must Love Me z filmové verze Evity. close zoom_in

U diváků se romské okénko setkalo s kontroverzním přijetím. Část nadchlo, další ho komentovali s nevolí. Nešlo snad o nechvalně známou českou xenofobii jako spíš o fakt, že zařadit netradiční vsuvku do proudu diskotékové hudby bylo poměrně odvážné.

Nejsilnější na závěr

Videopředěl Get Stupid s drsnými záběry humanitárních i ekologických katastrof a portréty mocipánů působil sugestivně. Akorát apel proti konzumní společnosti („Kupuj ihned!“) vyzněl od Madonny jaksi jako salva do vlastních řad.

Finále ohlásily skladby Frozen a Ray Of Light, do kterých se podařilo vnést i trochu tajemna, přestože se v Madonnině zpěvu začala projevovat únava a došlo na pár slyšitelnějších intonačních prohřešků. Období alba Ray Of Light prostě bylo pro Madonnu z uměleckého hlediska nejsilnější.

O rozcvičku na závěr se postaral dusající rytmus písně Give It 2 Me, ve které zpěvaččin hlas výrazně podpořil vokalizér. Koncert proběhl bez zádrhelů, fanoušci neměli důvod k nespokojenosti.

TOMÁŠ S. POLÍVKA

close zoom_in

Šílenství jménem Madonna skončilo, show byla velkolepá

Dostat se do areálu bylo ale zkouškou trpělivosti, organizátoři nápor fanoušků nezvládli

Hlavní město zažilo velké představení americké popové zpěvačky Madonny. Na koncert dorazilo čtyřicet tisíc fanoušků. Skoro všichni odcházeli nadšení. Show byla velkolepá a Madonna nezůstala své pověsti nic dlužna.

Vtrhli do areálu

Už ale ne tak příjemné bylo pro účastníky dostat se na samotný koncert a ideální nebyla pro většinu fanoušků ani cesta domů.

V prvním případě nestačily vstupní brány. Nápor fanoušků byl drtivý a vytvořil se tak neprostupný špunt. Někteří čekali na vstup několik desítek minut. Pořadatelé zřejmě podcenili situaci a dvě připravené brány byly málo.

Ve druhém případě se pak lidé museli mačkat v přeplněných vagonech.

Překupníci neuspěli, lístků bylo dostatek

První lidé se přímo do areálu prodrali nedovoleně ještě před oficiálním otevřením v 17 hodin. Chvíli předtím Madonna ukončila zvukovou zkoušku. Na místě nechybělo také několik desítek překupníků, kteří chtěli vydělat na prodeji lístků.

„Nikdo u nich ale nakupovat nemusel, lístků byl totiž dostatek přímo v pokladnách u vstupních bran,“ potvrdil Petr Novák z pořádající agentury Live Nation. close zoom_in

Nápor u bran

Na pořádek, kromě několika stovek pořadatelů a dalších stovek policistů, dohlížel i vrtulník. Policie postupně uzavřela přilehlé ulice, aby zabránila možným nehodám. Provoz automobilů byl ale po celou dobu až nečekaně plynulý. Mnoho řidičů se místu zřejmě raději vyhnulo.

Pro návštěvníky se areál otevřel v 17 hodin. Po 18. hodině se už u obou bran shromáždily tisíce fanoušků. Museli být ale hodně trpěliví. „Těch vstupů mělo být více, trvalo hodně dlouho, než jsme se prodrali dovnitř. Myslím, že to bylo přes půl hodiny,“ hlásila jedna z účastnic koncertu Karolína Tuháčková.

Organizátoři ale následně oznámili, že situaci zvládnou a do samotného koncertu Madonny, jež začínal v půl deváté, všechny fanoušky dostanou dovnitř.

Ucpané metro

Mnohem komplikovanější byla ale situace po skončení koncertu okolo desáté večerní. Tisíce lidí se okamžitě začaly přesouvat k metru ke stanicím Chodov a Opatov. Nápor sice nebyl tak velký, jak dopravní podnik očekával, nicméně vozy plné fanoušků cestu značně znepříjemňovaly. Mnozí tak raději vyčkávali v areálu na pozdější spoje.

„Je to tady strašné. Měly odsud jezdit do centra i posilové autobusy. Ale za Madonnu to stálo,“ dodala Marcela Vítková, která se tlačila do metra na Chodově.

Situace se zřejmě uklidnila až po půlnoci, a to i přesto, že byl provoz metra posílen. Jinak ale nebyla situace nijak zvlášť vyhrocená oproti obdobným akcím, které už Praha v minulosti také zvládla.

close zoom_in

Madonno, příště si s sebou vezmi brusle

Fanoušci obléhají Chodov a těší se na její koncert. Den předem.

To já se takhle nestresuji. Na koncert nejdu (ač ji obdivuji a uznávám od její role Evity Perónové), zato si vezmu své in­line brusle a jdu se projet do Troji. Z autobusu vystupuje také několik fotografů, kteří míří ke zdi Trojského zámku, kde už špehuje další desítka fotografů.

No jo, zase nějaká přehlídka modelek či společenský večírek celebrit, pomyslím si a jedu dál. Když dorazím v devět hodin večer domů, z rádia se na mě valí informace o tom, jak si Madonna užívala narozeninovou party svého syna v Trojském zámečku. Žádné prohlídky v naší matičce Praze, ale soukromý relax před koncertem. Je to škoda. Madonna si se mnou mohla zabruslit v krásné přírodě podél Vltavy.

Co se dá dělat. Snad nám to, Madonno, vyjde příště.

VERONIKA VALENTOVÁ

P. S. Nezapomeň si brusle, svoje staré jsem dala mámě.