Poté projeli Opletalovou, Hybernskou a ulicí Ke Štvanici, dále po nábřeží směrem na Mánesův most a zpět proti proudu Vltavy na Štefánikův most. Odtud vyrazili po nábřeží na Hlávkův most a do Královské obory. Tam všichni cyklisté zvedli kola nad hlavu. Vpodvečer začala se Stromovce afterparty. Po silnicích v centru města se tisíce cyklistů pohybovaly zhruba do osmnácté hodiny.

Na jednotlivých místech policie zastavila dopravu vždy zhruba na půl hodiny, než projeli i poslední účastníci. Krátkodobě byl v některých lokalitách omezen i provoz městské hromadné dopravy.

Předražených cyklostezek je v Praze prý docela dost

„Zase si chceme užít jedinečnou akci. Dnes Praze nevládnou auta, ale kola," poznamenal těsně před začátkem sobotní Velké jarní cyklojízdy, pořádané už tradičně iniciativou Auto*Mat její pravidelný účastník - student Petr Kos. V pětitisícovém davu, který několik hodin před startem doslova obléhal náměstí Jiřího z Poděbrad, měl on i většina ostatních cyklistů dobrou náladu. Ta se ale poněkud proměnila ve chvíli, kdy padly otázky: je Praha vhodná pro každodenní přepravu na kole? A co by se mělo změnit?

„Není to ani tak v nedostatečné infrastruktuře. Předražených cyklostezek máme docela dost. Problém je v lidech samotných. V jejich bezohlednosti, aroganci, lhostejnosti. Taková je každodenní realita na pražských komunikacích. Naše společnost ještě nedospěla. Sebelepší politik na magistrátu s tím těžko pohne," shrnul a parta jeho spolužáků vesměs přikyvovala. V tom se ale z improvizované tribuny před kostelem ozval mluvčí pořadatele Vít Masare.

Smyslem cyklojízdy je také vyburcovat lidi k aktivitě

Kromě toho, že účastníky akce nabádal k oné již zmíněné ohleduplnosti, rovněž podotkl, že smyslem cyklojízdy je také vyburcovat lidi k aktivitě. Ptejte se víc svých volených zástupců na radnicích i na magistrátu. Pošlete jim e-mail, choďte na jednání zastupitelstev. Nenechte si namluvit, že veřejnost nemá co mluvit do rozvoje veřejného prostoru. Zapojte se do kampaně „Do práce na kole." Přidejte se k některé z místních skupin Cyklisté sobě, založte novou tam, kde není, nebo alespoň zašlete podněty z vašeho okolí na web cyklisté sobě.cz, zaznělo mimo jiné z pódia.

„Víme, že je to především motivační akce. Rozdáváme tady letáčky, upozorňující na možné důsledky otevření tunelu Blanka, na zatím nesplněné sliby o humanizaci magistrály, i na celou řadu dalších problémů, které by měly zajímat každého, kdo žije v Praze," přisvědčil jeden z dobrovolníků iniciativy Auto*Mat.

Po Praze aktuálně jezdí na kole alespoň jednou týdně zhruba 190 tisíc Pražanů starších 15 let, což je asi o 50 tisíc více než v roce 2010. Denně nebo skoro denně jezdí v sezóně na kole 24 tisíc Pražanů, alespoň několikrát týdně sedne v sezóně na kolo 110 tisíc Pražanů. Uvádí to průzkum, který si nechal zpracovat pražský magistrát.

Iniciativa Prahou na kole na základě téhož průzkumu dále informuje, že „nejpočetnější skupinou, čítající asi 134 tisíc lidí, jsou rekreační cyklisté, těsně následovaní dopravními cyklisty. Těch je přibližně 118 tisíc. 125 tisíc Pražanů prý uvažuje o tom, že by po městě na kole jezdilo, z toho 44 tisíc uvažuje o dopravním využití kola. Na kole nejezdí ani jezdit nechce zhruba polovina Pražanů. Nejvýraznější nárůst zaznamenal oproti roku 2010 počet dopravních cyklistů, a to skoro na dvojnásobek oproti roku 2010.

Z těchto dat je zřejmé, že obliba cyklistiky je v Praze na výrazném vzestupu. Infrastruktura tomu ale podle mnohých cyklistů příliš neodpovídá.