Aktuální dění kolem nekonečného příběhu výstavby severozápadní části silničního obchvatu kolem Prahy se dá přirovnat ke klidu zbraní mezi příznivci a odpůrci projektu. Územní řízení na úsek rychlostní silnice mezi Ruzyní a Březiněvsí je totiž přerušeno. Stavitelé však už doplnili chybějící podklady a tak brzy bude zahájeno místní šetření, které je dalším krokem k získání územního rozhodnutí, stavebního povolení a zahájení stavby.

Magistrát by měl zahájit šetření už v průběhu února či března. „Potom bude vydáno územní rozhodnutí a posléze musíme čekat na případná odvolání. Stále však věříme, že se podaří dodržet plánovaný harmonogram,“ sdělila Deníku Martina Vápeníková ze společnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), která je investorem a správcem všech rychlostních silnic v Česku. Podle plánu by se měly úseky 518 Ruzyně – Suchdol a 519 Suchdol Březiněves začít stavět už v průběhu příštího roku a první auta by po nich měla projet v roce 2012.

Suchdol odpor nechce vzdát

Optimismus ŘSD o brzkém zahájení 18 kilometrů dlouhé silnice však brzdí radnice Suchdola. Ta nehodlá vzdát svůj boj proti stavbě, který vede od začátku devadesátých let. Za svými zády má tamější obyvatele, o jejichž podpoře svědčí výsledky voleb. Pravidelně vyhrávají strany a sdružení, které se staví proti tomu, aby obchvat vedl středem této části Prahy a přes nedaleké údolí u Vltavy.

„V současné době je klid, ale neznamená to, že jsme ustali s naší aktivitou. Jsme připraveni kdykoliv argumenty vyjmout obrazně řečeno ze šuplíku a předložit je na stůl. A také to uděláme,“ uvedl starosta Suchdola Petr Hejl. Příležitostí dostanou odpůrci stavby ještě několik. Součástí územního rozhodování totiž bude veřejné projednání, kdy budou mít lidé možnost se k navrhované variantě vyjádřit. Odvolání navíc mohou být podána i po vydání územního rozhodnutí.

Komise zatím nemá členy

„Ke stavbě se ještě skutečně neschyluje, cesta k ní je daleká. My si stále věříme, naše argumenty jsou totiž věcné a nevyvratitelné,“ dodal Hejl, podle kterého město trestá Suchdol tím, že mu dává malé dotace. Ty jsou prý jenom zlomkem toho, co je potřeba na opravy tamější špatné infrastruktury.

Jižní a severní varianta

Dalším náznakem toho, že stavba asi nezačne příští rok, jsou vedle vytrvalého odporu Suchdola také průtahy kolem komise, která má posoudit takzvanou jižní a severní variantu. Na jejím vzniku se dohodli zástupci vlády na podzim minulého roku. Měla by se znovu zabývat oběma variantami a doporučit tu lepší. Kvůli sporům o své složení však komise nezahájila svou činnost. Město z prosazování suchdolské varianty nehodlá ustoupit. „Je to nejlepší řešení z mnoha pohledů a pracujeme na něm už roky. Nevidíme důvod, proč bychom měli najednou začínat s něčím jiným,“ sdělil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.