Přestože hustě sněžilo a byla zima, vyrazilo v pátek po osmé hodině ranní asi čtyřicet odpůrců rozšíření letiště ve Vodochodech před budovu Ministerstva životního prostředí.

Svůj názor dali jasně najevo. Na kabáty si přilepili červenou samolepku s nápisem www.stopletistivodochody.cz. Cílem akce bylo předat ministru životního prostředí připomínky zástupců šestnácti obcí v okolí Vodochod a Iniciativy Stop Letišti Vodochody ke studii vlivu rozšíření letiště na životní prostředí Ministr Pavel Drobil se kvůli náhlé služební cestě do Ostravy protestu nezúčastnil, připomínky převzal jeho náměstek Tomáš Vrbík.

„Mohu zaručit, že se budeme připomínkami řádně zabývat,“ slíbil administrativní proces Vrbík.

Komunikace vázne

Zástupcům šestnácti obcí se nelíbí, že s nimi letiště nejedná na rovinu. „Od začátku je komunikace mezi letištěm a obcemi zvláštní. Zástupci letiště nejednají seriózně. Říkají třeba, že přibližovací dráha se zkracuje. To není pravda. Má totiž stejné parametry jako runway, a proto se dá použít i jako vzletová dráha,“ sdělil Vladimír Selichar z obce Panenské Břežany a dodal, že tlak vlastníka letiště Aero Vodochody, společnosti Penta, je od začátku velmi silný.

„Naši starostové jsou často osočováni a peskováni. Objevují se různé zastrašovací metody, které si pamětníci pamatují z minulého režimu,“ uvedl včera Vladimír Selichar. Kromě prodloužení drah se zástupci okolních šestnácti obcí obávají také zvýšeného hluku, emisí z letadel. Podle bývalého pilota Leoše Zemka, který zpracoval část připomínek ke studii vlivu plánovaného rozšíření letiště na životní prostředí, pak není zcela vyloučeno, že letadla budou z letiště létat i v noci.

„Studie zmiňuje pouze vyloučení trvalého nočního provozu. O tom, že by měl být vyloučen i provoz nepravidelný, mimořádný nebo dočasný, se ve studii vůbec nepíše,“ upřesnil Leoš Zemek.

Odmítli připomínky

Vedení letiště Aero Vodochody už dříve odmítlo celkem 170 připomínek obcí i Iniciativy Stop Letišti Vodochody a označilo je za pokusy hrubým způsobem zasahovat do procesu projednávání studie vlivu na životní prostředí.

Aero se netají ambicemi, že by chtělo konkurovat letišti v Ruzyni. Odbavovat by mělo především klienty nízkonákladových aerolinií.

Podle generálního ředitele společnosti Letiště Vodochody Martina Kačury je studie, která leží k posouzení na ministerstvu vypracována tak, aby negativní vlivy leteckého provozu co nejvíce omezila.

„Připomínkován je mimo jiné diagram, který znázorňuje hlukovou zátěž ze samotného provozu letiště. Na něm se hluk zastavuje nad obydleným územím a dál nepokračuje,“ řekl Kačura. Podle jeho slov nebudou na letišti přistávat letadla těžší než sto tun s rozpětím křídel do 36 metrů. Vzletová dráha prý více neumožní a pro větší letadla letiště nemá být ani v budoucnu. „S ohledem na potenciál lokálního trhu si takový luxus nemůžeme dovolit,“ dodal.