Vedení Prahy totiž hodlá v letě stopnout průjezd těžkému tranzitu metropolí. Okolo hlavního města ale není dostavěn prstenec Pražského okruhu, takže obce na východ od Prahy i dále ve Středočeském kraji se obávají, že kamiony budou projíždět právě jejich územím.

„Je to pro nás naprosto nepřijatelné. Kamiony využívají hlavně silnici 101 ve směru na Jirny a Škvorec. Těžkou nákladní dopravou by tak byla zasažena hlavně severní část Úval, například Slovany,“ vysvětlil starosta Úval Jan Šťastný (ODS), který se obává hlavně toho, že by kamiony sjížděly do příkopů a mohly ohrozit chodce. „Silnice je velmi úzká a v některých jejích částech úplně chybí chodníky. Už nyní se stává, že v příkopech končí desítky kamionů. Mohly by zásadně ohrozit chodce,“ domnívá se starosta Úval a zároveň navrhuje řešení.

Návrh vyloučit nákladní dopravu z metropole považuje za jakési „přepinkávání“ kamionů. Nepomůže ani osadit hranice měst a obcí značkami zákazy vjezdu kamionů. „Jediné účinné řešení vidím v tom, že by se postavily mýtné brány,“ domnívá se Štastný.

Kamiony by pak podle starosty Šťastného ale musely platit mnohem vyšší mýto než při průjezdu po dálnicích. „Pak by je v obcích nikdo neviděl,“ myslí si starosta Úval.

Nadšené není ani Kladno

Také v Kladně z „pražského“ návrhu na vyloučení kamionů z metropole nejsou příliš nadšeni.

Vedoucí odboru dopravy a služeb kladenského magistrátu Tomáš Fujan k tomu uvedl: „Pokud by v Kladně výrazně přibylo kamionů, budeme se je snažit z města vytlačit na rychlostní komunikace R6, která vede na trase z Prahy do Karlových Varů, a R7, tedy z Prahy ve směru na Louhy. Můžeme například rozmístit dopravní značky, které omezí vjezd nákladních vozidel od určité tonáže. V minulosti jsme k takovému opatření přistoupili ve směru od Brandýsku do Kladna-Švermova, v němž bývají špatné rozptylové podmínky, na nichž se podílí i doprava,“ sdělil Deníku Fujan.

Středočeský hejtman David Rath (ČSSD) rovněž podpořil obce v nesouhlasu s přesunutím kamionové dopravy mimo hlavní město.

Pražský okruh

„Neexistence silničního okruhu na severu a východě Prahy spolu s tímto rozhodnutím Prahy bude znamenat doslova katastrofu pro desítky středočeských měst a obcí v této oblasti,“ upozornil hejtman s tím, že silniční síť na severu a východě Prahy není koncipována na nákladní dopravu. Dodal, že v minulosti se bohužel stavěla silniční síť v metropoli jako tranzitní, kterou je například magistrála a na ní navazující víceproudové komunikace. Okruh Prahy byl přitom opomíjen, a to především v jeho severní a východní části. Uzavřít víceproudové komunikace uvnitř Prahy pro nákladní dopravu tak znamená, že tyto vozy se budou muset prodrat sítí úzkých silniček často II. III. tříd vedoucích přes hustě obydlené oblasti.

Pražští zastupitelé minulý čtvrtek učinili převratné rozhodnutí ohledně kamionové dopravy. Chtějí od léta zakázat průjezd těžkého tranzitu Prahou. Dovedla je k tomu zejména aktivita obyvatel ze sídliště Spořilov, kterým po Spořilovské ulici jezdí kamiony už rok a půl, protože jsou odkloněny z Jižní spojky.

„Naše rozhodnutí o tom, že nechceme kamiony v Praze, urychlil fakt, že lidé ze Spořilova doložili, jaké zdravotní komplikace jim těžká nákladní doprava způsobila,“ řekl Deníku primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).

O tom, zda se podaří zabránit tomu, aby kamiony jezdily přes hlavní město, ale bude do měsíce jednat Praha se Středočeským krajem a ministerstvem dopravy.

Čtěte také:
Primátor Svoboda: Nechceme, aby nákladní doprava jezdila na Spořilově

STOP kamionům, plánuje Praha