Největšímu zájmu z jedenáctičlenného týmu radních se celkem podle předpokladů těší primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Jak je vidět na webové stránce dotazy.praha.eu, tak odpověděl na všech víc než dvacet otázek.

Standa z Prahy například Hřiba v květnu upozornil na nemoderní podobu internetových stránek města. „Momentálně připravujeme kompletní redesign a úpravu celého portálu Praha.eu, který bude lépe navazovat na připravovaný Portál Pražana,“ ujistil primátor, který ve stejné odpovědi reagoval i na pochyby o zakládání nových cyklopruhů „velikosti XXL“ na pražských komunikacích.

Cyklopruh v Bucharově ulici u výjezdu z dálnice D5.
Trasa pro kamikaze? Zhůvěřilost? Praha udělala cyklopruhy i u výjezdu z dálnice

„S cyklopruhy výrazný problém nemám. Město nemá být pouze pro auta, ale také i pro alternativní dopravní prostředky. Každopádně musí to jít s rozumem, a cyklostezka má být tam, kde cyklisté skutečně jezdí,“ odepsal „nejvyšší“ z radních.

Lanovka, letiště i WC

Většině z ostatních členů městské rady zatím lidé poslali do desítky dotazů. Přesto řada z nich dosud zůstává nezodpovězená. Žádná nebo jen slabá odezva se týká radních Hany Kordové Marvanové (Spojené síly pro Prahu/STAN), Petra Hlaváčka, Jana Chabra (oba Spojené síly/TOP 09), Mileny Johnové a Hany Třeštíkové (obě Praha sobě).

Je však k tomu potřeba dodat, že některé příspěvky nepokládají otázku a jsou spíše výzvami. Ty se navíc opakují. Online interpelacemi prostupuje zejména tlak proti plánovanému rozšiřování Letiště Václava Havla.

Demonstrantka s modelem letadla - Demonstrantka pózuje s modelem letadla 14. května 2020 před budovou ministerstva financí v Praze při protestu proti financování leteckého průmyslu a rozšiřování kapacit Letiště Václava Havla.
Zelení a spol. protestovali proti rozšíření letiště: Postavte raději byty!

„Pětapadesát miliard můžeme lépe využít na obnovu krajiny nebo podporu železniční dopravy. V době změny klimatu je rozšiřování letiště hazardem s lidským zdravím,“ vzkázala Anna Kšírová radní Marvanové. A Ondřej Michálek zase požádal primátora, aby „razantně odmítl tuto vládní rozmařilost“. Cokoli méně je podle něj alibismem.

Podněty adresované radním se týkají i jednotlivých lokalit. Jeden pán se třeba zajímá o „kalamitní stav porostů v Modřanské rokli“, další označuje za zbytečnost plánovanou lanovku mezi Podbabou a Kobylisy. „V programu máte WC zdarma. Není nyní v době koronaviru čas zrušit zpoplatnění WC ve stanicích metra? Pro rozpočet města by to jistě byla směšná položka,“ napsal Tomáš Hnyk radní Johnové.

Zastaralý systém?

Strana zelených, která byla součástí minulé koalice a po posledních volbách vypadla ze zastupitelstva, kritizovala jako omezení dostupnosti informací loňskou „paralýzu portálu dotazy.praha.eu“.

„Dotazy na členy vedení Prahy bylo možné pokládat přes internet od roku 2012 – veřejně, transparentně, archivovaně, bez nutnosti jít na radnici a domáhat se tam práva promluvit,“ jmenoval výhody online interpelací spolupředseda pražských Zelených Vít Masare.

Podle primátora je ovšem tento systém už také lehce zastaralý, což prý vysvětluje slabší zájem. „Lidé píší všem kolegům raději na jejich profily na sociálních sítích,“ uvedl Hřib.

Primátor Zdeněk Hřib měl „na koberečku“ řeporyjského starostu Pavla Novotného
Novotný a spol. útočí na Hřiba. ODS chce primátorův konec: Je nekompetentní