Za necelé dva týdny proběhne jednání, na kterém se posoudí analýza různých variant vedení rychlodráhy mezi Kladnem a Prahou s odbočkou na letiště Ruzyně.

Schůzky se zúčastní zástupci ministerstva dopravy, hlavního města Prahy, středočeského kraje a Správy železniční dopravní cesty. Podle informací Deníku proběhne toto jednání 29. dubna a definitivně se na něm rozhodne o vedení trasy a jejím zapojení do centra metropole.

Na schůzce se podle dobře informovaného zdroje počítá s podpisem memoranda o stavbě, které bude důkazem toho, že je obecná vůle co nejdříve začít se stavbou.

Do diskusí o rychlodráze se tento týden nečekaně vložila Praha 1. Radní na svém zasedání odsoudili plánované umístění konečné stanice rychlodráhy na Masarykově nádraží. Chtějí ji o pár stovek metrů dál.

Otázka přestupu

„Požadujeme, aby stát učinil strategický dopravní uzel z hlavního nádraží, který cestujícím umožní pohodlný přestup z mezinárodních na národní a regionální spoje,“ uvedl radní pro územní rozvoj Prahy 1 Filip Dvořák, podle kterého je pro přestupující cestující velmi nepohodlné se deset minut prodírat s kufry mezi davy lidí při cestě na nedaleké nádraží.

Zastupitelé tamější radnice nedávno schválili podnět pro změnu územního plánu, která by umožnila výstavbu další stanice pod hlavním nádražím pro regionální spoje včetně rychlodráhy.

Více o návrhu podzemní stanice Opera najdete ZDE.

Podpis memoranda

Návrh Prahy 1 se však nelíbí institucím, které mají s rychlodráhou co do činění. „Dlouho se diskutovalo o různých variantách konečné a Masarykovo nádraží bylo z mnoha ohledů vybráno jako nejlepší. Tato volba umožní dokončení dráhy za pět let,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

„Vítáme to, protože absenci modernizované trati mezi Kladnem a Prahou s odbočkou na letiště pociťují negativně tisíce lidí,“ uvedl mluvčí středočeského kraje Martin Kupka.

Nereálný požadavek

Konečnou stanici rychlodráhy na Masarykově nádraží doporučila studie Českého vysokého učení technického, která bude předmětem jednání 29. dubna o definitivní volbě dráhy. Děkan fakulty Petr Moos řadí návrh Prahy 1 do oblasti science fiction.

„Jeho realizace by trvala mnoho let, považuji ji za technicky neschůdnou a velmi drahou. Stála by desítky miliard korun,“ řekl Deníku.

Podle Ondřeje Kubaly z Českých drah by sice bylo hezké mít jedno centrální nádraží, ale musí se vycházet z reality, kdy jsou dvě velká nádraží kousek od sebe. „Přestup může být pro někoho komplikací, ale kdo chce, může jet mezi nádražími metrem s přestupem na Florenci, nebo využít na část cesty tramvaj,“ sdělil Kubala.

Prioritou města je metro

Podle Moose je navíc možné do budoucna uvažovat o propojení obou nádraží nadzemním jezdícím chodníkem. „Obdobné několika set metrové koridory jsou k vidění na mnoha mezinárodních letištích,“ pokračoval.

Primátoru Pavlu Bémovi se projekt rychlodráhy líbí, Praha má však podle něj prioritu jinde. „Tou je prodloužení linky metra A,“ řekl.