Jako krajní řešení hodnotil v lednu dopravní podnik možnost, aby v první fázi jezdilo metro D jen z Pankráce do stanice Olbrachtova. Ta je vzdálená necelý kilometr. Pro městskou dopravu má tato varianta nejmenší přínos.

Vizualizace stanice metra D.
Praha znovu pořídí změnu územního plánu pro metro D

Práce na projektu zabere 30 měsíců 

Ve středu však dozorčí rada podniku rozhodla. Krajní možnost se stane realitou. A důvod? Prý hlavně rychlost. „Není nutné čekat na dořešení výkupu pozemků na celé trase metra. Výstavba úseku Pankrác Olbrachtova může odstartovat a pokračovat současně s přípravou dalších úseků," vysvětluje výhodu David Krása, ředitel společnosti Metroprojekt, která analýzu variant vypracovala.

Zvolená verze počítá s tím, že práce na projektu zabere 30 měsíců. Až pak bude možno začít s výstavbou. Ostatní možnosti si žádaly zhruba o rok více. „Pokud půjde vše dobře, mohli bychom ale poprvé kopnout do země už v roce 2019," věří primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Město otestuje vlaky bez řidiče 

Jestliže by příprava i stavba šla bez komplikací, vše by pak mělo být hotovo za necelých osm let. „V první fázi pak otestujeme nový systém metra s automatickým provozem," prozradila Krnáčová. Jde o již dříve zvažované a opakovaně zavrhované metro bez řidiče. Kilometrový úsek včetně nových stanic Pankrác a Olbrachtova podle čerstvých odhadů vyjde na 11,9 miliardy korun. Situace však prý může být o něco růžovější.

Praha v únoru podepsala memorandum o spolupráci s vlastníky pozemků v Krči. Pokud se rychle dostaví dohoda s majiteli, může se v první fázi podle informací Pražského deníku protáhnout metro D až do stanice Nové Dvory.

V budoucnu se počítá s prodloužením do stanice Nám. Míru 

Namísto jedné by tak vznikly čtyři nové stanice, pokud není započítána Pankrác. Ovšem nenastane-li konsenzus, tak město počítá s tím, že by se druhá fáze výstavby všechny zbylé stanice, začala stavět v roce 2021. Celkem pak má podle nových odhadů metro D stát zhruba 40 miliard korun, což je o 10 miliard méně, než se dříve předpokládalo.

Metro D povede z Pankráce do Depa Písnice. V budoucnu se počítá s prodloužením do stanice Náměstí Míru. Odtud by pak mohla linka dále pokračovat přes Hlavní nádraží a končit pak ve stanici Náměstí Republiky.

Vizualizace stanice metra D Nemocnice Krč
Plánované metro D sídliště neobslouží, zvýhodňuje Středočechy