Co by měl nový úředník dělat- dbát na dodržování norem
- hlídat, aby děti jedly zdravě
- radit vedoucím jídelen
- sbírat údaje
- srovnávat a hodnotit

„Dlouhodobě chybí jednotné řízení školních jídelen na úrovni celého kraje, což má vyřešit právě zřízení pozice metodika školního stravování," uvedla Ropková.

Metodik by měl mít na starosti celkové zajištění kvality stravování na území hlavního města. Hlídal by tak plnění legislativních norem, bojoval proti obezitě či radil ředitelům školních jídelen.

Školní jídelny by podle Ropkové měly na svá bedra částečně přijmout zodpovědnost za stravovací návyky dětí. „Dnes jídelny nabízejí pro studenty kvalitní pokrmy, které je zasytí. Byla bych ráda, kdyby navíc poskytovaly zdravou stravu a plnily funkci jakéhosi garanta boje proti nadváze mladistvých a proti nezdravým stravovacím návykům," vysvětlila.

Obdobné funkce mají i ve velké části dalších krajů, ne však ve všech. Například Středočeský kraj její zavedení teprve plánuje.

Co je to spotřební koš

Školní jídelny se při tvorbě jídelníčku musí řídit poměrně přísnými pravidly určenými vyhláškou. „Stravování pro školní jídelny se řídí podmínkami výživových norem stanovených spotřebním košem," uvedla mluvčí ministerstva školství Jitka Ježková.

Spotřební koš určuje, jaké živiny a v jakém množství by děti měly přijímat. Podle novely vyhlášky, která vstoupila v platnost letos v polovině února, můžou školy také vařit dietně pro děti, které to potřebují.

Kvalita a pestrost školních jídelen se podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Ondryse postupně zlepšuje. „Postupně se zvyšuje podíl školních jídelen, které nabízejí výběr z více druhů jídel, také se zvyšuje podíl jídelen nabízejících dietní a individuální stravování," uvedl.

Inspekce se podle něj zaměřuje na celou škálu faktorů, kromě nutriční vyváženosti například i na vzdělávání kuchařů a kuchařek či finanční otázky. Na to, jestli školní jídelny dodržují všechny zákonné a hygienické normy, dohlíží kromě školní inspekce i další instituce, například hygiena či zřizovatel školy. K čemu tedy pořizovat dalšího úředníka?

Kontrolní činnost nestačí

Podle radní pro školství Ireny Ropkové (ČSSD) kontrolní činnost nestačí, ale je nutné jídelny v regionu systematicky vést a koordinovat.

„Jsem přesvědčena, že zřízením pozice metodika doplníme stávající systém tak, aby kromě standardních kontrolních a metodických institucí, které buď problematiku řeší na celostátní úrovni či namátkovými kontrolami, existovala osoba, která bude dennodenně sbírat data o kvalitě a dalších ukazatelích, sjednocovat výstup informací a konzultovat je s jednotlivými odborníky," vysvětlila.

Tato osoba by podle ní měla sledovat a vyhodnocovat jídelny, ale také fungovat jako poradce pro lidi, kteří se v oblasti školního stravování pohybují. „Zkrátka, metodik by měl přispívat k vytváření podmínek pro zdravé vaření a stravování ve všech jídelnách bez rozdílu," doplnila Ropková.

Na pozici bude magistrát podle Ropkové hledat člověka s primárně manažerskou kvalifikací, protože odborníky na výživu disponují ostatní instituce. „Tito odborníci však potřebují k sobě zejména schopného a pečlivého manažera, jenž je dostatečně komunikačně vybaven, zajímá se o tuto problematiku a je schopen myšlenky a dotazy přenášet tam a zpět," doplnila.

Metodik citelně chybí

Po rozdělení země na kraje bylo na každém z nich, jestli funkci stravovacího metodika pro školní jídelny zřídí. Většina tak učinila, některé ne. Například v Karlovarském kraji samostatnou pozici nemají. „V Karlovarském kraji funkce metodika školního stravování samostatně neexistuje. Činnost v této oblasti je součástí pracovní náplně jednoho ze zaměstnanců krajského úřadu," uvedla mluvčí kraje Jana Pavlíková.

Podobně je na tom třeba Vysočina. Naopak v Jihomoravském kraji existuje místo referentky školních jídelen, která má tuto agendu na starosti. Středočeský kraj zřízení této pozice teprve plánuje.

Podle vedoucí oddělení hygieny dětí a mladistvých pražské hygienické stanice Blanky Kučerové funkce metodika stravování v Praze citelně chybí. Někdo, kdo by personálu jídelen poskytoval zázemí, vzdělával je a metodicky řídil, je podle ní potřeba i proto, že ve školách jsou jídelny spíše na druhém místě. „Školní jídelny fungují pod hlavičkou škol a pro ředitele je například při posílání na školení vždycky prioritou pedagog,"míní.

Systematické řízení tak jídelnám chybí. „Metodik dříve dělal zázemí pro školní jídelny a upravoval podle instrukcí z ministerstva školství některé sporné věci, například rozúčtovávání nákladů a finanční stránku stravování. Také organizovali školení pro vedoucí jídelen a byl významným vzdělávacím prvkem," popsala.

Často protichůdná doporučení

S tím, že tato instituce rozhodně není špatný nápad, souhlasí i odbornice na školní stravování Alena Strosserová. „V Praze metodik rozhodně chybí, navíc není ani ve Středočeském kraji," uvedla. Měl by podle ní pomáhat například s legislativou. „Teď vyšla nová vyhláška a nikdo se v tom pořádně nevyzná," uvedla. Kromě toho by metodik podle ní měl také vytvářet jednotnou výživovou koncepci.

„Jídelny se dnes dozvídají spoustu informací, každý si na internetu něco přečte a často jsou to protichůdná doporučení. Někdo by měl hlídat skladby jídelníčků a vydávat doporučení, aby to mělo ráz státní výživové politiky a jídelny se neorientovaly jenom podle toho, co jedna paní povídala," zakončila.

I podle odborné garantky sdružení Skutečně zdravé školy Margit Slimákové je taková pozice určitě zapotřebí. Vůči snahám magistrátu je však skeptická.

„Nedovedeme si představit, že někoho schopného najdou anebo vůbec mají zájem najít. Skutečně zdravá škola už totiž pomoc nabízí dlouho a dosud se na nás nikdo neobrátil. Rádi budeme spolupracovat, jestli to myslí upřímně, obáváme se však, že jde jen o další funkci kontrolora školních jídelen, aby vznikl dojem, že se něco děje a že se něco dělá," uvedla.

Čtěte také: Vedení hlavního města chce zřídit funkci metodika pro stravování