Tento most by dle Prahy 2 odklonil alespoň část aut od přetíženého Palackého a Jiráskova mostu, Karlova náměstí a užšího centra Prahy.
Situace je slovy místostarosty Prahy 2 pro dopravu Václava Vondráška (ODS) kritická. „Už včera bylo pozdě,“ konstatuje Vondrášek. Připomíná, že Praha 2 je „dušena“ ze dvou stran: „Desetitisíce aut denně k nám míří také přes Nuselský most, sto tisíc aut denně projede Legerovou ulicí.“
Rýsuje se nějaké brzké řešení? Zatím to tak nevypadá. Záleží na podobě nového územního plánu. Ten stávající sice s novým přemostěním počítá, a to dokonce jako s veřejně prospěšnou stavbou, ale…
Jde o tak zvaný Dvorecký most. Měl by navazovat na Jeremenkovu ulici, vést na Zlíchov a posléze odvádět dopravu radiálou na vnější okruh na druhém břehu Vltavy.
Jenže dosud platný územní plán má být nahrazen novým. Vondrášek v této souvislosti upozorňuje na tlaky ze strany prominentních obyvatel Jeremenkovy ulice, kteří nové přemostění odmítají. Údajně „mají páky“ jak svou vůli prosadit do podoby nového územního plánu.
„Přitom Jeremenkova ulice byla původně navržena jako přivaděč na nový most. Kvůli několika lidem z Jeremenkovy ulice musí pod náporem dopravy trpět celé vnitřní město a především Praha 2,“ stěžuje si Vondrášek.
Magistrát už před časem Praze 2 oponoval, když prohlásil, že Jeremenkova ulice nemá potřebné parametry pro tak veliký provoz. Magistrátní studie prý ukázala, že požadované přemostění zátěž v centru, v oblasti Jiráskova mostu, Ječné a Žitné ulice, nesníží. V Praze 2 mají ale opačný názor.
Metropolitní územní plán
Představitele Prahy 2 naděje neopouští. Objevují se totiž spekulace o tom, že práce na konceptu nového územního plánu budou zastaveny a začne „na zelené louce, od bodu nula“ tak zvaným metropolitním územním plánem.
Koncept nového územního plánu vesměs nebral v potaz požadavky Prahy 2. Starosta druhé městské části Jiří Paluska (ODS) potvrdil, že onen Dvorecký most v něm figuroval pouze jako most pro městskou hromadnou dopravu (MHD).
„S tím jsme nemohli souhlasit. Nám nejde o žádný dálniční most, ovšem na novém mostě by měly vzniknout alespoň dva, nebo tři jízdní pruhy pro osobní auta. Tento požadavek budeme i nadále nárokovat při projednávání metropolitního územního plánu,“ deklaroval místostarosta Prahy 2 Vondrášek.
Praha 4 auta odmítá
Dle zjištění Deníku by s tímto řešením neměla výraznější problém ani Praha 5, kde by se doprava pomocí radiály napojila mimo obytnou zónu. Proti je však Praha 4, která do míst mezi Barrandovským mostem a Vyšehradským tunelem zásadně odmítá přivést stovky a tisíce aut.
Místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos (ČSSD), odpovědný za dopravu včera vzkázal, že požadavky Prahy 2 chápe. Vyjít jim vstříc prý ale nemůže. „Praha 4 je výhradně pro variantu mostu, který by sloužil tramvajím, pěším a cyklistům, přinejhorším i autobusům MHD. Jeho vyústění si dovedeme představit naproti podolskému plaveckému stadionu. Získali bychom tak přímé napojení na trasu metra B pro případ, že by se něco stalo s Nuselským mostem,“ vysvětluje Bodenlos.
„Do Podolí rozhodně nedovolíme přivést další automobilovou dopravu. Most pro auta nechceme,“ dodal místostarosta Prahy 4. Poznamenal rovněž, že část představitelů Prahy 4 by raději volila variantu mostu, souběžnou s mostem železničním. Praze 2 se však tato myšlenka jeví jako nesmyslná, a to ve variantě, kterou sama požaduje totiž most pro automobilovou dopravu. Opírá se o studie, které si nechala zpracovat.
„Souběh s železničním mostem by znamenal vyústění na Výtoň. To je nesmysl, protože mezi Prahou 2 a 4 existuje bariéra v podobě uzoučkého Vyšehradského tunelu,“ podotýká za Prahu 2 místostarosta Vondrášek a dodává: „Obyvatelé Prahy 4 a Prahy 5, kterých je dohromady 220 tisíc, jezdí přes Prahu 2. Není zde jiná alternativa, i proto budeme o stavbu nového mostu usilovat.“
Jak již bylo řečeno, existují i další alternativy, například přemostění na konci Žlutých lázní, v prostoru naproti Podolské vodárně. Uvažovalo se také o silničním mostu, který by vedl paralelně se železničním mostem na Výtoni. Tuto variantu ale jako nevhodné řešení odmítá Praha 2. Existuje ještě jedna alternativa, což je ale spíše vize bez šance na úspěch, a to takzvaný ekotunel, který by vedl pod řekou.
O tom, zda bude možné nový most přes Vltavu postavit, nakonec rozhodne právě magistrát už tím, když návrh zapracuje do nového územního plánu, který by měl vstoupit v platnost ještě letos.
Most Závodu míru, Branický most, Barrandovský most, Železniční most (tzv. Vyšehradský), Palackého most, Jiráskův most, Most Legií, Karlův most, Mánesův most, Čechův most, Štefánikův most, Hlávkův most, Železniční most (tzv. Negrelliho), Libeňský most, Železniční most (tzv. Libeňský), Most Barikádníků, Tramvajový most.