Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Novinka: tramvaje i autobusy možná budou stavět jen na znamení

Praha /ANKETA/ - Gestikulovat řidiči autobusu, aby na zastávce na znamení zastavil, už je zbytečné. Nově stačí, když řidič osobu na stanici uvidí a zastavit pak musí. Informoval o tom Regionální organizátor pražské integrované dopravy (Ropid).

10.3.2014 5
SDÍLEJ:

Mávat řidič na znamení prý již netřeba. Samotná přítomnost cestujícího na zastávce je signálem, že do autobusu nastoupit chce.Foto: DENÍK/Karel Pech

Zastávky v číslechPočet tramvajových… 600
Celková délka kolejí… 547 km
Počet linek denních… 21
Počet linek nočních … 9
Počet autobusových… 1.050
Počet linek denních… 120
Počet linek nočních… 15
Zdroj: MHMP

Právě tato instituce hodlá v budoucnu přeměnit všechny zbývající zastávky veřejné hromadné dopravy pouze na zastávky na znamení. Tedy jak autobusové, tak tramvajové.

„Přináší to nepochybně určité úspory jak času, tak i pohonných hmot či elektrického proudu, především díky odstranění zbytečných rozjezdů a brzdění. Rovněž to přispívá i k plynulejší a tím i pohodlnější jízdě pro cestující," uvedl Pavel Procházka, ředitel Ropidu.

Podle ředitele zkušenosti s tramvajovými zastávkami na znamení (první byla zavedena v prosinci 2012) jsou pozitivní, proto je také jejich počet postupně rozšiřován.

„Cestující se chová stejně jako u autobusových zastávek, čili při nástupu nemusí na tramvaj mávat a při výstupu stačí stisknout tlačítko poptávkového ovládání dveří. Pokud tramvaj není vybavena tlačítkovým ovládáním dveří, je povinen řidič zastavit vždy," upřesnil ředitel Pavel Procházka.

Počet autobusových zastávek se ale podle Procházky v poslední době zvýšil pouze minimálně. Poslední větší vlna rozšíření byla v lednu 2011, kdy byla zároveň odstraněna povinnost mávat na přijíždějící autobus. U tramvají byla poslední změna v prosinci loňského roku, kdy se zřídily další tři zastávky v Hloubětíně.

„Předpokládáme další postupné rozšiřování jejich počtu, především v ucelených tazích jako např. teď v úseku Černokostelecká Ústřední dílny DP aby se mohla naplno projevit časová úspora a tím i případné zkrácení jízdní doby linek," konkretizoval ředitel Ropidu.

Dopravní podnik k zamýšlené změně rovněž zaujal své stanovisko. Ve své důvodové zprávě uvádí, že efekty projektu jsou významné zejména v mimošpičkových, večerních a víkendových obdobích a projekt tak vhodně doplňuje opatření pro preferenci autobusů, kde jsou klíčové efekty naopak zejména ve špičkových obdobích.

Uvedený princip je podle dopravního podniku využíván v řadě zahraničních měst a také v některých českých městech, neoficiálně je takto do značné míry provozována i příměstská a regionální autobusová doprava.

Podle Ropidu nespokojenost s autobusovými zastávkami na znamení byla zejména těsně po jejich zavedení, nyní jsou, zdá se, cestující zvyklí a není s tím žádný problém.

K tlačítku se někdy ani nejde dostat

„Je v podstatě jedno, jestli v autobusu nějaké tlačítko je. Když je lidmi nacpaný k prasknutí, k tlačítku se člověk nedostane a to nemluvím o neochotě lidí za vás to tlačítko zmáčknout," míní Petra Hlavešová z Krče.

Nastupuje ve frekventované stanici Kačerov a podle oslovené respondentky do hustě obydlené krčské lokality veřejnou dopravou každodenně cestují desetitisíce lidí. Takže volnější pohyb v autobusu je prý v podstatě vzácnost. „Těch tlačítek je tam prostě málo a cestujících asi taky neubude," poznamenala Petra Hlavešová.

Podle Ropidu nespokojenost s nedostatkem tlačítek již údajně úspěšně řeší dodávky nových autobusů. „Ze začátku byly také četnější stížnosti na chování řidičů, kteří při nemávání nezastavovali, ale postupnou prací dopravců s řidiči a díky sankčnímu systému se již naprostá většina těchto problémů podařila úspěšně odstranit," upozorňuje ředitel Pavel Procházka.

Stížnosti pak také prý plynuly z toho, že některé zastávky na znamení jsou a jiné ne, a cestující se s Ropidem dohadovali, která že ze zastávek je významnější to by údajně mělo plošné zavedení jednotného charakteru zastávek odstranit.

Na zastávce se již nemusí mávat

Ropid dále informuje, že tím, že se na zastávce již nemusí mávat, se vlastně pro lidi na zastávkách oproti zastávkám stálým nic nemění. Jen musejí stát tak, aby je řidič viděl.

„Důležité je, že zároveň s tím se rozšiřuje počet autobusů s tlačítkovým ovládáním dveří, takže cestující stejně něco stisknout musí, a díky světelným panelům nad dveřmi se také hned dozví, že řidič o požadavku vystoupit ví a zastaví," doplnil ředitel Procházka.

V Praze je v současné době zhruba 570 autobusových zastávek na znamení, což je asi polovina z celkového počtu. Na znamení je již 8 tramvajových zastávek, k nimž od začátku letošního března přibyly další čtyři.

Kdy ale projekt jednotného charakteru zastávek bude v metropoli s konečnou platností realizován, Ropid zatím neodpověděl. Informované kruhy magistrátu ale předpokládají, že do podzimních komunálních voleb k žádné změně určitě nedojde.

Anketa: Jste pro všechny zastávky na znamení?

Zdeněk Klofáč, Praha 4: V podstatě to nepřinese žádný užitek. Protože když člověk třeba nedoběhne autobus, tak má smůlu.

Miloš Petr, Praha 8: Je to nesmysl. Co třeba starý člověk, který nestihne signalizovat? Zejména v centru, kde je MHD narvaná.

Petra Hlavešová, Praha 4: V odlehlejších částech Prahy budiž, ale na zastávkách je většinou hodně lidí, takže stavět MHD stejně musí.

David Slezák, Praha 8: Pražská doprava je v podstatě pořád naplněná lidmi, takže žádnou zastávku řidič stejně bez zastavení nemine.

Autor: Petr Štrompf

10.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení