„Poté, co zóny placeného stání zavedla i sousední Praha 8, se situace u nás zhoršila a bylo nutné zóny stání zavést i tady. O připojení k celoměstskému systému parkování jsme usilovali dlouho. Ale měli jsme k němu více výhrad, protože preferujeme potřeby vlastních občanů. Proto k vytvoření zón dochází až nyní,“ přiblížil dvojznačný postoj vedení Prahy 9 radní pro dopravu Tomáš Holeček (ODS).

Městská část se podle Holečka také snažila nalézt rovnováhu mezi ochranou rezidentů a možností krátkodobého parkování pro jejich příbuzné, známé a drobné živnostníky, jako jsou opraváři nebo kominíci. „Nechtěli jsme ani odstřihnout podnikatele v Praze 9 od jejich zákazníků,“ dodal Holeček.

V okolí O2 areny bude speciální režim

Ve fialové zóně uvnitř dvou zmíněných čtvrtí bude stát parkovné pro návštěvníky na většině míst dvacet korun za první a druhou hodinu. Za každou další započatou hodinu pak 30 korun. Platit bude třeba nepřetržitě včetně noci.

Místní vyjde parkovací oprávnění na 1200 korun za rok, seniory a zdravotně postižené jen na necelou třetinu této částky. Vlastníci nemovitostí a podnikatelé zaplatí za jedno auto sedm tisíc korun ročně.

Dražší by pak mělo být parkování v okolí O2 areny během větších akcí. „Po jednání s TSK Praha víme, že pokud jim včas předáme data konání jednotlivých akcí v O2 areně, lze platební automaty přenastavit. Proto si vyžádáme program v O2 areně na celý rok s předpokládaným počtem návštěvníků a podle toho požádáme TSK o přenastavení automatů na maximální hodinovou sazbu,“ přiblížila mluvčí Prahy 9 Majka Kurková speciální režim, který se má týkat oblasti mezi ulicemi Sokolovská a Českomoravská a oblasti od Balabenky k ulici Na Břehu.

Termín v ohrožení

Termín spuštění zón placeného stání na „devítce“ je nicméně v ohrožení, protože městská část neměla do konce tohoto týdne přístup do celoměstského systému. Dokud se magistrátu nepodaří odstranit technické potíže softwarové povahy, nemůže radnice registrovat žádosti o parkovací oprávnění.

Provozovatelem parkovacích zón včetně automatů je magistrát a městské části je spravují. O zisky se obě strany dělí rovným dílem. Městské části investují tyto výdělky, které dosahují v některých případech až desítek milionů korun ročně, většinou zpátky do dopravy.

Na přelomu letošního listopadu a prosince postupně rozšíří zóny čtvrtá, pátá i šestá městská část.