Pohodlnější a především rychlejší by mohlo být v horizontu deseti let cestování z okrajových částí metropole a Středočeského kraje. Dlouhodobým plánem hlavního města je totiž větší zapojení vlaků do městské hromadné dopravy. Tomu však dnes brání mnohdy zastaralé tratě s nedostatečnou kapacitou i malý počet železničních zastávek s přímým napojením na metro, tramvaje a autobusy.

Vznikne nová zastávka Rajská zahrada

Situace se ale má postupně změnit. Nový dopravní terminál například vznikne v roce 2020 v Praze 14. V rámci rekonstrukce trati směřující z Lysé nad Labem na severovýchod metropole dojde k vybudování nové zastávky Rajská zahrada, jež bude mít návaznost na stejnojmennou stanici metra.

Součástí nového nástupiště s přístřešky budou i dvě lávky přes trať a Chlumeckou ulici. Přístup k nim bude od stanice metra umožněn díky schodišti a bezbariérové rampě. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavla Tesaře je příprava celého projektu nyní ve fázi zahajovaného územního řízení.

Miliardová zakázka byla zrušena

Už od letošního září měla začít modernizace šestikilometrového úseku mezi hlavním nádražím a Hostivaří na trati do Benešova. SŽDC ale v srpnu nečekaně zrušila zakázku 3,4 miliardy, oprava se tak opozdí. V rámci prací mají vzniknout nové zastávky Eden a Zahradní Město, naopak zrušena má být ta ve Strašnicích. „Nyní probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby. Předpokládaný termín aktivace zmíněných zastávek je do roku 2020," říká Pavel Tesař.

Zastávka Zahradní Město má být umístěna nad Průběžnou ulicí, odtud lidé budou moci přestoupit na tramvaj a autobus. Eden vznikne při ulici U Vršovického hřbitova. V místě je navíc umístěno i obchodní centrum a fotbalový stadion Slavie.

Proběhla soutěž SŽDC na projektanty úseku

V přípravě je také zásadní úprava a dostavba vlakové trati do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. „V tuto chvíli je dobrou zprávou, že doběhla soutěž SŽDC na projektanty na úsek Veleslavín - Letiště Václava Havla. Vítězem se stal Metroprojekt, který už podepsal smlouvu. Je to význačný krok pro posunutí alespoň části trati," uvítal náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Zatímco trasa z Masarykova nádraží na Veleslavín uvízla na mrtvém bodě, alespoň právě druhá část zaznamenala posun. Zde má v budoucnu vlak zastavovat i na nově plánovaných zastávkách v Liboci, na Dlouhé Míli a na letišti. Další dva roky ale může ještě trvat, než bude vydáno územní rozhodnutí.

Obyvatelé Radotína zastávku nechtějí 

Naopak existují případy, kde je budoucnost dříve plánovaných zastávek nejasná. Shoda v současnosti nepanuje například v tom, zda má vzniknout stanice na Výtoni v Praze 2. Stavba by měla být součástí rekonstrukce sousedního železničního mostu.

V rámci modernizace trati ze Smíchovského nádraží do Berouna se počítalo i se zastávkou Radotín-sídliště v Praze 16. „Na základě nesouhlasu některých občanů, podepřeného stanoviskem vedení městské části, kteří podmiňují výstavbu zastávky s důrazem na klid v přilehlé sídelní oblasti, byla další příprava zřízení nové zastávky odložena na neurčito," uvedl Tesař.

Zatím v oblasti úvah je pak vznik zastávek U Kříže v Libni a Depa Hostivař, která by přímo navazovala na stanici metra. V tuto chvíli je nereálná i stavba vlakové stanice na Vítkově. Podle SŽDC nebyla dosud v žádném z těchto případů zahájena ani fáze přípravy.

Čtěte také: Vysokorychlostní trať povede kolem Benešova. Stavba je směřovaná k roku 2050