„Ze záznamu automatických počítadel cestujících vyplývá, že čtyřmi novými stanicemi metra A prošlo do 30. března celkem 33,49.602 ces­tujících," uvedl mluvčí. DPP nepočítal den slavnostního otevření. Stavba nového úseku vyšla asi na 20 miliard korun, jako první je celý úsek pokryt signálem pro mobilní telefony.

Loni 6. dubna se otevřely čtyři nové stanice – Nádraží Veleslavín, Bořislavka, Petřiny a Nemocnice Motol. Nejvytíženější je Nádraží Veleslavín, kde nově vystupují cestující na letiště. Končí tam i řada příměstských autobusových linek.

Změny povrchové MHD

V souvislosti s otevřením metra zavedl dopravní podnik i několik změn povrchové MHD, zejména v Praze 5 a 6. Zrušená byla tramvaj číslo 2 a jinudy jezdí některé autobusy. Linky jedoucí po Evropské ulici od spuštění metra končí u stanice Nádraží Veleslavín či Bořislavka včetně linky 119 na letiště, která do té doby jezdila z Dejvické.

Tři linky pražského metra měří dohromady 65,2 kilometru, soupravy zastavují v 61 stanicích. V roce 2013 metro přepravilo celkem 584 milionů cestujících, v průměru tedy 1,6 milionu lidí denně. V plánu je rozšíření metra o modrou linku D, která by vedla z Pankráce do Písnice.

Fakta o nových stanicích metra AStavba byla zahájena v květnu 2010. Ražby začaly na jaře 2011 a trvaly do listopadu 2012. Tunely razily šestimetrové razící štíty Tonda a Adéla, každý z nich vyrazil 4177 m tunelu.

Stavba stála zhruba 20 miliard korun. Praha si půjčila od Evropské investiční banky, část nákladů pokryly evropské dotace.Původně Praha plánovala přivést podzemní dráhu až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.

Linka A zůstává i po prodloužení nejkratší ze tří linek pražského metra. Měří 17 km a je na ní 17 stanic. Cesta z konečné na konečnou trvá necelých 30 minut.

Součástí prodloužení linky A byla také stavba autobusového terminálu u stanice Veleslavín, kde byla nově ukončena řada regionálních autobusových linek doposud jezdících na Vítězné náměstí. Nástupní a výstupní stanice některých autobusových linek do obcí u Prahy byly zřízeny na kapacitně nedostačující zastávce u Bořislavky, kde tisíce cestujících musejí navíc překonávat křižovatku tří ulic, kde často vznikají nebezpečné situace. Přitom nedávno opravené bývalé nástupní zastávky na Vítězném náměstí bývají dnes často poloprázdné. Důvodem přemístění zastávek jsou dle DPP podmínky dotace a úspory.

Na každé z nových stanic bylo vybudováno množství obchodních prostor, z nichž mnohé i rok po otevření zejí prázdnotou. Vestibuly přitom denně prochází desítky tisíc lidí a místo je tak pro obchodníky vysoce atraktivní. U stanic navíc většinou chybí služby i v dostupné vzdálenosti na povrchu. DPP spustil výběrové řízení na pronájem prostor až po zahájení provozu, a to nově tak, že každou stanici získal jeden správce, což mělo přispět k zajištění rozsáhlejších služeb cestujícím. Loni v červenci DPP oznámil, že vybral firmy, které se budou starat o obchody ve vestibulech tří stanic.

Nový úsek metra se již po otevření potýkal s řadou nedořešených problémů. Terčem kritiky se staly například chybějící eskalátory na Nádraží Veleslavín, což působilo problémy především cestujícím na letiště, které proto najalo do metra nosiče zavazadel. Stanice Bořislavka je zase řešena tak, že zde panuje i na poměry v pražském metru velký průvan, který dokonce zastavoval výtahy a slabším lidem občas brání v chůzi. Cestující si také vynutili změnu původně zavedeného provozu, kdy na nový úsek metra zajížděla jen část souprav.

Podle analýzy, kterou si magistrát nechal vypracovat krátce po otevření nových stanic, byla nejlépe hodnocena stanice Motol. Nejvíce připomínek měli odborníci z Institutu plánování a rozvoje k Bořislavce a Veleslavínu. Kritizovali například informační cedule nebo přechod mezi povrchovými zastávkami MHD. I přes různé nedostatky se nový úsek metra stal ihned velmi využívaným. Podle průzkumu DPP zde za první tři měsíce provozu vystoupilo a nastoupilo 7,8 milionu lidí. Nejvytíženější stanicí bylo Nádraží Veleslavín (v průměru zhruba 30 tisíc lidí denně), nejméně cestující využívali stanici Petřiny.

Čtěte také: Nejvytíženější stanice nového metra A je Nádraží Veleslavín