Poprvé oficiálně vyjel na koleje muzejní vlak NTM, který v čele s parní lokomotivou Českých drah zvanou Všudybylka vezl do Brandýsa nad Labem návštěvníky vojensko-historické i společenské akce Audience u císaře Karla I. Pro tuto příležitost se stal jeho součástí i salonní vůz následníka trůnu Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909.

Nově připravený muzejní vlak, který v sestavě s dieselelektrickou i parní lokomotivou (avšak již svou vlastní) bude NTM využívat k jízdám pro veřejnost častěji, obsahuje i vagony, které si dnešní padesátníci pamatují z běžného cestování v dětství a mládí. Klidně i tak, jak budou jezdit pod hlavičkou muzea: v čele se supící párou nebo i dunícím motorem mašiny přezdívané Bardotka. „V rekonstruované vlakové soupravě jsou zastoupena typická i unikátní vozidla vyrobená v 60. až 80. letech dvacátého století,“ připomněl za muzeum Jan Duda.

Vagony pro běžné občany i pro prezidenta

Generální ředitel NTM Karel Ksandr připomněl, že kompletní vlakovou soupravu schopnou vyjet do běžného provozu má muzeum poprvé v historii. „Skládá se z vozů, které muzeum koupilo od Českých drah a nyní byly opraveny v Krnově, z dieselové lokomotivy T478.1010 zvané Bardotka – a na konci roku k soupravě přibude rekonstruovaná parní lokomotiva 464.102 Ušatá, tedy další provozní exponát z našich sbírek,“ uvedl Ksandr. V souvislosti s parní lokomotivou odkázal na stroj, který loni v květnu odeslalo muzeum ke generální opravě, spojené s provedením všech nutných revizí a obnovením předepsaných osvědčení.

V soupravě muzejního vlaku jsou podle Dudových slov zastoupena železniční vozidla vyrobená v 60. až 80. letech minulého století. „Cílem NTM je zachovat tyto exponáty v provozním stavu – a přiblížit tak široké veřejnosti úroveň cestování v dané době,“ konstatoval s tím, že základ soupravy tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973–74. Někdy je doplní ještě lehátkový vůz s bufetovým oddílem z roku 1984; při vybraných příležitostech pak dokonce i unikát v podobě salonního vozu prezidenta Československé socialistické republiky z roku 1968. Tedy vagon pro potřeby Ludvíka Svobody a jeho nástupce Gustáva Husáka.

Vozy z východního Německa i ty domácí

Kurátor NTM Adam Horký uvedl, že s výjimkou lehátkového vozu BRcm se jedná o vozy typu Y: podle klasifikace Mezinárodní železniční unie vzniklé v 60. letech dvacátého století. „Od druhé poloviny 60. let byly vozy této kategorie masově vyráběny hned v několika vagónkách východního bloku a postupně nahradily většinu předválečných i raně poválečných vozů. Jen mezi lety 1964 až 1985 bylo z Německé demokratické republiky do Československa dodáno 3200 rychlíkových vozů typu Y a další stovky vozů odvozených od tohoto typu vyrobila pro vnitrostátní dopravu vagonka Studénka,“ konstatoval Horký. S dodatkem, že obě varianty mají v muzejní soupravě zastoupení.

V rámci premiérové jízdy z Prahy do Brandýsa byla všechna místa vyprodána již s předstihem. Zájemci, kteří si nepospíšili, měli možnost svézt se až na zpáteční cestě.