Podle resortně odpovědného náměstka primátora Jiřího Nouzy bude systém plně funkční úderem 1. ledna 2015. Na některých vybraných místech metropole však bude odzkoušen už v polovině letošního roku. Jak Pražský deník už dříve informoval a Nouza ve středu potvrdil, nové zóny by měly být funkčnější a vstřícnější nejen k rezidentům samotným, ale také k „přespolním" řidičům. Ti budou moci pro příště parkovat v některých zónách, které jsou nyní, coby modré, určené výhradně rezidentům.

Obyvatelé čtvrtí, kde budou zóny nově zavedeny, respektive nahrazeny novým systémem, pak dostanou možnost volby. Budou si moci vybrat mezi nákupem parkovací karty pro svůj automobil dle potřeby. Dražší, s platností pro celou městskou část, případně levnější pro užší okolí svého bydliště.

Více parkovacích míst pro „přespolní řidiče" i pro rezidenty. Tak by se v jedné větě dal shrnout cíl koncepce celoměstského systému parkovacích zón, kterou včera, po jednání se zástupci městských částí, představil náměstek primátora Jiří Nouza.

S definitivní platností má být za hranicí vnitřního městského okruhu spuštěn od ledna příštího roku. Na zkoušku ho ale řidiči pocítí už letos na konci léta a to zřejmě v některých lokalitách Prahy 4, 5, 6 a 8.

Méně modrých zón, nové „květinkové"

Na co se mají připravit? V první řadě se některé stávající modré zóny v Praze 1, 2, 3 a 7, dosud plně nevyužívané rezidenty, promění na tak zvané zóny smíšené. To bude výhodné pro řidiče, kteří žijí v jiné části metropole, nebo mimo Prahu a do místa současné modré zóny dojíždějí, ať už za jakýmkoliv účelem.

„Rozhodně to ale nebude na úkor rezidentů," zdůraznil Nouza. Pro ty je zajímavá především další informace. Na parkování před svým domem, ve své ulici, či bloku od ledna 2015 ušetří. Tedy alespoň ti, kteří využijí novinku tak zvané „květinkové" zóny. Právě na ty hodlá magistrát po konzultacích s radnicemi rozdělit jednotlivé městské části.

„Každý rezident dostane možnost vybrat si, zda mu bude stačit levnější parkovací karta do květinkové zóny, tedy pro omezenou oblast v okolí bydliště, nebo dražší karta s platností pro celou městskou část," vysvětlil Nouza.

Do celoměstského systému parkovacích zón by prý rád zapojil také komerční parkoviště. Vedle magistrátu by pro příště nad dodržováním pravidel celoměstského systému parkování měly dohlížet i samotné radnice. Ty budou finančně zainteresovány na výběru pokut od hříšníků, přičemž magistrát se nově stane odvolacím orgánem.

Aplikace do chytrých mobilů

Aby se řidiči případnému postihu za špatné parkování mohli vyhnout, magistrát je plánuje informovat o množství volných parkovacích míst ve smíšených zónách, a to pomocí aplikace do chytrých mobilů, kooperující s jednoduchými čidly, instalovanými ve vozovce.

Magistrátní koncepci oficiálně přivítala radnice Prahy 6, které prý bez zavedení zón, o něž usiluje už pět let, hrozí kvůli otevření tunelu Blanka a metra A do Motola dopravní kolaps. Mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši připomněl, že nadpoloviční většina obyvatel „šestky" si zavedení zón přeje. „Dokonce až 83 procent obyvatel městské části má problémy s parkováním," uvedl mluvčí. Místostarosta Prahy 6 Jan Záruba ujistil, že magistrátní koncepce počítá s připomínkami Prahy 6 i dalších městských částí.

„Vítáme to. Jsme připraveni okamžitě začít aktualizovat náš projekt zón dle požadavků města a uděláme vše, aby zóny byly na přelomu srpna a září 2014 zavedeny," řekl Záruba.

Jaké máte zkušenosti s parkováním v Praze? V jaké části hlavního města je podle vás situace nejhorší? Dejte nám vědět prostřednictvím diskuzního příspěvku pod tímto článkem.