Nově chystané barevné schéma považuje designér za zásah do svých autorských práv. Přes svého advokáta proto již upozornil zastupitele a radní, že se hodlá proti chystané změně bránit všemi dostupnými kroky.

„Jde mi hlavně o princip. Zásadně změní mé dílo novými barvami, ale ani se nikdo na mě kvůli tomu neobrátil,“ stěžuje si Kotas.

Praha na nové barevné schéma vypsala neveřejnou zakázku. Její vítěz by měl být znám v horizontu několika dní. Obrázky připravovaného redesignu MHD se ovšem nedávno objevily v deníku Blesk.

Nové barvy jsou součástí zakázky s názvem Rebranding PID, které řeší novou vizuální podobu pražské hromadné dopravy. Už minulý týden hnutí STAN vyzvalo pražskou koalici, aby změnu barev odložila.

Sjednocení vizuální prezentace

„Aktuálně se systém PID rozšiřuje na celé území Středočeského kraje, a proto je ten pravý čas na modernizaci a sjednocení vizuální prezentace celého systému tak, aby jeho uživatel na první pohled jasně identifikoval, že v daném vozidle mu platí jízdenka PID,“ brání nápad primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Podle něj byla doposud podoba dopravních prostředků řešena ad hoc při jejich pořízení a nebylo k dispozici systémové řešení. A to by se mělo změnit. „Nejedná se jen o vnější podobu, ale třeba i jednotný systém piktogramů uvnitř vozů,“ dovysvětluje radní.

Porušuje normy?

Ale podle Kotase změna barev povede i k porušení bezpečnostních norem. „Neřeší například výstražné barvy u dveří,“ říká designér.

Upozorňuje i na další problém. I když město tvrdí, že nepůjde o náklady navíc a nové barevné schéma bude hlavně pro nová vozidla nebo se použije při rekonstrukci, u některých změna prý není možná.

„Životnost laku na metru M1 je po celou dobu jeho provozu, v případě tramvají 15T je velká část dílů karoserie vytvořena z materiálů ve hmotě probarvených, tudíž je nemá smysl dále lakovat či přebarvovat,“ dodal Kotas.

Plán naráží i u Středočechů

Podle Scheinherra se náklady na soutěž a manuál pohybují do dvou milionů korun. „Všechny nové autobusy, které se pořídí, už budou v novém designu. Nejde o staré dopravní prostředky, ale především o ty nové. Nová vozidla v moderním designu nezpůsobují žádné vícenáklady,“ upozorňuje.

Plán však naráží i u Středočeského kraje, hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) už poslala radním dopis, ve kterém varuje před zaváděním nových barev bez vyřešení sporu s Patrikem Kotasem. Středočeský kraj nedávno zasmluvnil velkou modernizaci autobusů, které jezdí ve stávajících barvách.