Kromě jednotné podoby vozidel, která se diskutuje už od loňského představení materiálu, se změní například logo celého systému a další návazné jednotící grafické prvky. Materiál připravilo na základě vítězství v soutěži studio superlative.works.
„Nebudeme vynakládat žádné náklady navíc. Jde o to, že všechny dopravní prostředky, které budeme nakupovat, výrobci rovnou zhotoví v jednotném designu,“ řekl náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě). Jediným nákladem byly necelé dva miliony za návrh a manuál.
PID tak nečeká urychlené přemalování, ale roky trvající postupná změna designu na novou podobu. Všechna nově objednávaná vozidla budou nyní poptávána v barevné kombinaci červené a světle šedé s vertikálním členěním barevných pruhů.
Magistrátní firma Ropid už dříve označila změnu za způsob, jak „prezentovat službu hromadné dopravy jako moderní, ale především srozumitelný a provázaný systém 21. století, usnadnit orientaci při cestování tak, aby cestující vždy našli všechny potřebné informace intuitivně na stejných nebo podobných místech, ve všech typech dopravních prostředků a bez ohledu na dopravce“.
Značka jako každá jiná
Dosud platil odlišný grafický manuál pro městské autobusové linky v Praze a samostatně pro autobusy ve Středočeském kraji. U vlaků, tramvají i metra se dosud žádný jednotící styl neuplatňoval.
„Postupně bude podoba každého autobusu, tramvaje, vlaku nebo metra neodmyslitelně patřit k jedné značce – té naší, pro kterou dopravci jezdí. Budování silné vizuální a hlavně jednotné identity MHD není nic neobvyklého. Je to značka jako každá jiná a evropské metropole s kvalitní veřejnou dopravou jdou touto cestou – namátkou žlutý Berlín, červený Londýn nebo modrý Stockholm,“ dodal Scheinherr.
T3 bez nových barev
Nový design manuál budou ve čtvrtek schvalovat ještě středočeští radní. Oproti předchozí vládě Středočeského kraje v čele s hejtmankou Jaroslavou Jermanovou (ANO) došlo mezi Prahou a novým vedením v nejvyšší funkci s Petrou Peckovou (STAN) na konečné podobě k rychlé shodě.
Konkrétní výstupy budou ještě během letošního roku dolaďovány a pilotovány. Nová grafická identita obsahuje nejen nové logo PID a z něj odvozené grafické výstupy a podobu jednotlivých typů vozidel, ale také nové logo organizátorů dopravy ROPID a IDSK včetně třeba uniforem jejich provozního personálu.
„Ke stávajícím základním výkresům 20 typů vozidel bude ještě letos doplněno zbylých cca 50 typů a podtypů včetně aktuálních vzorů pro nejbližší chystané nákupy nových vozidel jednotlivými dopravci. Finalizovaný manuál se pak stane závaznou přílohou standardů kvality PID, které platí pro všechny dopravce PID v Praze i Středočeském kraji včetně připravovaných soutěží na nové autobusové dopravce od roku 2024. V cílovém stavu bude v systému PID zapojeno cca 700 vozů metra, 900 tramvají, 350 vlaků a 3000 autobusů, chystají se také trolejbusy,“ doplňuje ředitel Ropidu Petr Tomčík.
Nové grafické řešení se netýká tramvaje T3 a zatím ani některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (například tramvaje typu 15T nebo metro typu M1).