Kdo si líp poradil s plně obsazeným parkovištěm - Tesco, anebo Rohlík? První z obchodníků zaparkoval firemní auto přímo na chodníku před bytovým domem, druhý uprostřed silnice. Fotografie obou vozů před pár dny bavila obyvatele čerstvě dokončeného developerského projektu v Modřanech. Jak dodal jeden z pozorovatelů, chyběl už jen Košík. Právě lidé z novostaveb jsou nejsilněji rostoucí skupinou klientů internetových supermarketů.

Paní Miroslava bydlí s rodinou v Uhříněvsi a téměř všechny nákupy potravin si objednává a nechává vozit z e-shopu Košík.cz. Nakupovat přes internet začala u Teska, které v Praze rozjelo internetový prodej potravin a dalšího rychloobrátkového zboží jako první už v roce 2012. „Ušetřím tak spoustu času, který bych strávila dojížděním za nákupy. Tady máme jen Penny market a prodejnu Norma,“ popisuje Miroslava.

Velké projekty přejí e-shopům

V Uhříněvsi panuje v posledních letech čilý developerský ruch hned v několika bytových projektech najednou. To pociťují právě internetoví obchodníci. „V lokalitách, jako jsou Letňany, Uhříněves a Modřany, jsme zaznamenali nárůst nových zákazníků, který má přímou souvislost s otevřením bytových komplexů,“ potvrzuje mluvčí Teska Václav Koukolíček.

V Praze 9 nedaleko Černého Mostu developer právě dokončuje sedmou etapu projektu Panorama Kyje, čítajícího zatím přes dvě stovky bytů. Na slibovaný obchod s potravinami obyvatelé satelitního bytového areálu dosud čekají. Nejbližší supermarket je na kilometr vzdáleném panelovém sídlišti Rajská zahrada.

Třetina objednávek je od lidí z novostaveb

„Obyvatelé z novostaveb patří do naší cílové skupiny, tvoří zhruba 30 procent celkových objednávek v Praze,“ říká zakladatel společnosti Rohlík.cz Tomáš Čupr. Nejfrekventovanější jsou u Rohlíku například Holešovice, Barrandov, Libeň, ale také Říčany, Dolní Břežany nebo Jesenice.

„Většinou se jedná o finančně zajištěné zákazníky, kteří nechtějí ztrácet čas nakupováním v kamenných obchodech nebo na to během dne ani nemají prostor. Mnohdy se navíc stává, že nově postavené developerské projekty nejsou zcela zasíťované a chybí tam větší obchod. Pouhé večerky tuto klientelu neuspokojí,“ doplňuje Čupr.

Spolupráce s IPR

Jak potvrzuje František Brož, mediální zástupce dalšího z trojice nejsilnějších hráčů Košík.cz, lidé z velkých bytových areálů si na nákupy přes internet zvykli nejrychleji: „Obyvatelé sídlišť, jako je Černý Most, Jižní Město, Zličín, Bohnice nebo satelitních městeček a obcí tvoří podstatnou část našich klientů, denně sem vozíme stovky nákupů. Důvodem je pochopitelně omezená dostupnost občanské vybavenosti, která je výrazně nižší a méně pestrá než v centru Prahy a okolí.“

Košík si je vědom dalšího potenciálu sídlišť, a proto se snaží spolupracovat i s pražským Institutem plánování a rozvoje (IPR) na plánování městského prostoru, který by pamatoval také na moderní formy zásobování obyvatel jako třeba parkovací zálivy pro krátkodobá stání, takzvané foodboxy v bytových domech nebo schránky pro vyzvednutí nákupu.

Lednice u tramvajové zastávky

„Rádi bychom, aby se sídliště a satelitní oblasti staly místem, kde bude běžná občanská vybavenost zajištěna i pomocí zlepšení, aplikovaných ve spolupráci s městem do stavebních předpisů. Ideální je podpora závozových stání pro zásobování v kombinaci s podporou elektromobility tedy vybavení s rychlonabíjecími stanicemi, které by sloužily hlavně pro vykládku těžkého nákladu, a možnost instalace click&collect míst na důležitých pěších křižovatkách, kam je možné umístit naopak lehčí nákupy. To by například umožnilo, že nákup si vyzvednete v lednici po cestě z metra či od tramvajové zastávky,“ vysvětluje Brož.