Taková varianta vyplynula jako nejvýhodnější ze studie, kterou představil organizátor dopravy ROPID. Materiál zpracovaly společnosti PRO CEDOP a Egis.

První cestující by mohla nová lanová dráha svézt mezi lety 2023 a 2024, náklady se odhadují na jednu až 1,5 miliardy korun. Nezbytnými stavbami jsou dvě konečné, mezistanice u ZOO a šest pilířů. Výstavba by trvala rok.

Cesta z Dejvic do Bohnic se díky lanovce zkrátí skoro o půl hodiny. Největší časová úspora vznikne podle studie při cestách z centra Prahy 6 do Bohnic. Dnes trvá cesta od areálu vysokých škol v Dejvicích na Krakov tři čtvrtě hodiny, při využití lanovky by to mělo být 21 minut.

„Když od nás chcete jet dnes do Bohnic, musíte tramvají přes Letnou na metro, tím dojedete do Kobylis a pak autobusem do Bohnic. Nebo si můžete vybrat variantu s přívozem. Je to ale naprosto absurdní, protože vzdušnou čarou je Krakov 3,5 kilometru z Dejvické. Jen těžko byste hledali v hlavním městě složitější spojení dvou městských částí, než má Praha 6 a Praha 8, byť jsme skoro sousedé. Lanová dráha je proto nejlogičtější řešení,“ uvedla místostarostka Prahy 6 Eva Smutná.

Lanovka má podporu i na druhé straně řeky. „Je to velmi elegantní a rychlé řešení, které je navíc levnější, než cokoliv jiného,“ doplnil starosta Prahy 8 Roman Petrus.

Jízda každou minutu

Interval dráhy by činil 60 sekund a celková přepravní kapacita 4000 osob za hodinu. Číslo zahrnuje rezervu pro sezónní výkyvy v poptávce a budoucí růst počtu cestujících. Základní hodinová kapacit by byla zhruba poloviční, což vychází z propočtů Technické správy komunikací.

K poklepání základního kamene je ale ještě daleko, nyní je na řadě administrativa. Studii musejí schválit pražští radní i zastupitelé, pak bude možné zahájit práce na zanesení dráhy do územního plánu. Bude třeba také udělat projekt pro územní rozhodnutí a následně připravit dokumentaci pro stavební povolení.

Lanová dráha má být alternativou ke stavbě tramvajové trati, která by musela vést do Bohnic tunelem. Součástí stavby tramvajové tratě by byl v Troji i složitý systém náspů a opěrných zdí. I proto se nyní směřuje k jednodušší a úspornější lanovce. Podle radního pro dopravu Petra Dolínka nicméně zbudování lanovky do budoucna nevylučuje ani výstavbu tramvajové tratě.

Praha má podle dostupných informací tři lanovky. Nejznámější je Petřínská, v zoologické zahradě funguje sedačková, třetí pak je hotelová lanovka z restaurace NH hotelu do parku Mrázovka na Smíchově. V minulosti (do roku 1916) jezdila lanovka i na Letnou. Visutá kabinová lanovka Praze zatím chybí.

O lanovce: mimo obytné domy a na třech lanechTechnologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující vystoupit a nastoupit. Pro případ nouze systém počítá s takzvanou evakuační kabinou. Nehrozí tak, že by se cestující při nečekaném uvíznutí museli dostávat ven za pomoci hasičů či vrtulníku. Evakuační kabina se k nim dostane po třetím laně a dopraví je do stanice. Trasa vede záměrně mimo území zoologické zahrady, ale je dost blízko, aby mohla přivést cestující k plánovanému novému vstupu do areálu. Díky tomu by se vyřešil problém s přetěžovanou autobusovou linkou 112 i nedostatkem parkovacích míst kolem ZOO. Zároveň nevede navržená trasa přes žádný z obytných domů. Kabinky budou bezbariérové. Na letní sezonu se počítá se zapojením kabin pro cyklisty. Lanovka bude integrována do PID, jízda by trvala sedm minut.