VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nová část Pražského okruhu slouží motoristům už rok

Praha – Dlouho očekávaný jihozápadní úsek pražského silničního okruhu R1 mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1 oslaví 20. září rok provozu. Náročná a dle mnohých odborníků i nepřiměřeně drahá stavba, která zaplnila jednu z mnoha mezer zanedbané a rozsahem nedostatečné sítě dálnic, má dodnes řadu zastánců i kritiků.

20.9.2011
SDÍLEJ:

Pražský okruh.Foto: Deník/Martin Divíšek

Nová část okruhu ulevila některým pražským čtvrtím od automobilové, především kamionové, dopravy (Braník, Krč), jinde (Spořilov, Říčany a okolí) naopak situaci rapidně zhoršila. Příčinou bylo uzavření Jižní spojky a Barrandovského mostu Praze pro kamiony i snaha řidičů zkracovat si cestu v místech, kde doposud dálniční obchvat Prahy chybí, přes středočeské obce. Nedávno Praha povolila noční návrat kamionů na Jižní spojku. Na dobré pověsti novému úseku okruhu nedodaly ani poměrně časté dopravní či technické komplikace, časté nehody a kolony.

Nová část Pražského okruhu už vydělala 289 milionů korun

Jihozápadní část Pražského okruhu vydělala od svého otevření na kamionovém mýtném přes 289 milionů korun. Celkem 23 kilometrů dlouhý úsek v pracovních dnech projede v obou směrech na deset tisíc nákladních aut denně, celkově jej už projelo na tři miliony kamionů. Řekl to mluvčí českého mýtného systému David Šimoník.

Denní výběry mýtného na této části Pražského okruhu dosahují ve všedních dnech zhruba milionu korun, vyplývá z mýtných statistik. Celkové výběry na všech zpoplatněných úsecích v Česku se pohybují pod hranicí 30 milionů Kč denně, přičemž tuto částku překročí jen ve výjimečných případech. Rekordním dnem z hlediska výběru mýtného je letošní 7. červenec, kdy systém vybral 32,5 milionu korun, uvedl Šimoník. Celkový výnos mýtného systému v celé republice za minulý rok činil 6,5 miliardy korun.

Největší množství vozidel se po jihozápadní části okruhu pohybovalo v prvních dnech po jeho otevření. Tehdy podle statistik Ředitelství silnic a dálnic úsekem projíždělo více než 50.000 vozidel denně. Podle Jana Hořeního, vedoucího komunikace ŘSD, takto vysoké počty průjezdů způsobili řidiči, kteří se nový úsek dálnice rozhodli projet pouze ze zvědavosti.

Větší provoz začátkem týdne

„Mýtné statistiky na nové části Pražského okruhu také ukazují, jak se v týdnu vyvíjí tranzit republikou. Začátkem týdne se kamiony ze Slovenska, Maďarska a balkánských států přesouvají do Německa a na konci týdne opačným směrem,“ řekl Šimoník. Na Pražském okruhu se tento pohyb projevuje zvýšením provozu až o dva a půl tisíce kamionů směrem na západ v pondělí a v úterý. Ve čtvrtek a v pátek je naopak pravidlem totožný nárůst kamionové dopravy ve východním směru.

Stavba za 18,3 miliardy korun vede mezi Modleticemi u D1 a Slivencem, navazující sedmikilometrový úsek z 80. let do Třebonic Ředitelství silnic a dálnic kompletně zrekonstruovalo. Vznikl tak ucelený úsek okruhu, který propojuje chomutovskou rychlostní silnici R7, karlovarskou R6, plzeňskou dálnici D5, výpadovku na Písek a brněnskou D1. Na okruhu je třeba mít dálniční známku, nákladní vozy musejí platit mýtné.

Základní údaje o jihozápadní části okruhu kolem Prahy (R1):

Charakteristika: jihozápadní část okruhu kolem Prahy (silnice R1) propojila dálnici D1 směřující na Brno a Ostravu s D5, která vede přes Plzeň do Německa – Českem je tak poprvé možné projet po dálnici z Německa na Slovensko; součástí stavby je i napojení na rychlostní silnici R4 (směr Příbram) a díky již dříve dokončeným úsekům budou jsou propojeny i rychlostní silnice R6 (směr Karlovy Vary) a R7 (směr Chomutov); stavba o celkové délce 23 km je rozdělena na tři stavební úseky (označené 512–514), součástí stavby jsou i nejdelší dálniční most a největší dálniční křížení v zemi a dva dlouhé dálniční tunely; celá trasa silnice je čtyřpruhová směrově rozdělená středním pásem.

Mosty: na trase je celkem čtyřicet mostů, nejdelší jsou přes dva kilometry dlouhá mostní estakáda přes Berounku a Vltavu (mosty přes údolí Berounky, přes mimoúrovňovou křižovatku s ulicí Strakonická, přes Vltavu a železniční trať dohromady měří 2291 metrů), most přes Lochkovské údolí (421 m dlouhý a 65 m vysoký) a most přes Slavičí údolí (59 m).

Tunely: Komořanský (1937 m) a Lochkovský (1661 m) tunel se řadí k nejdelším silničním tunelům v zemi; oba tunely jsou dvoutubusové se dvěma jízdními pruhy v klesajícím a třemi ve stoupajícím tubusu.

Mimoúrovňové křižovatky: deset; u Modletic je rozsáhlá mimoúrovňová křižovatka s D1 (největší dálniční křížení v zemi), další obří křižovatkou je křížení s R4 na levém břehu Vltavy.

Investor: Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)

Dodavatel:
úsek 512 – konsorcium firem Dálniční stavby Prahy, Skanska, Metrostav a Pražské silniční a vodohospodářské stav­by
úsek 513 – sdružení firem Skanska DS, Skanska BS a Alpine Mayreder Bau
úsek 514 – sdružení firem Strabag, Hochtief Construction a Max Bögl & Josef Krýsl.

Náklady na výstavbu: dle ŘSD zhruba 18 miliard korun bez DPH

Doba výstavby: zhruba čtyři roky; stavba úseku mezi Lahovicemi a Slivencem začala v květnu 2006, ražba Lochkovského tunelu byla zahájena v prosinci 2006, ražba Komořanského tunelu v listopadu 2007 (již o několik let dříve byly proraženy průzkumné štoly).

Předpokládaná kapacita: až 90.000 aut za 24 hodin.

Mýto: mýtné se platí stejně jako je tomu na starších částech okruhu, novinkou je povinnost pro majitele osobních aut mít dálniční známky, které doposud na pražském okruhu nebyly nutné.

Ostatní:

Jihozápadní část pražského okruhu je první českou dálnicí s takzvaným liniovým řízením dopravy.
Zároveň s dokončením nového úseku R1 ŘSD opravilo navazující úsek Třebonice – Slivenec (úsek 515).

Více čtěte ZDE

Autor: ČTK

20.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. 21.10.2017
25

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Ilustrační foto.
18

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení