Podle Jany Růžičkové ze sdružení SOS Spořilov obyvatelé žádnou změnu nepocítili. Chystají proto demonstraci, která by se měla konat 3. listopadu před jednání pražského zastupitelstva. Vedení města chce opatření zhodnotit až na konci roku, do té doby to nebude komentovat.

Těžké automobily s hmotností nad 12 tun mohou od září využívat opět Jižní spojku, a to v nočních hodinách od 22:00 do 6:00 ve směru od Štěrboholské radiály na Barrandovský most. Za mostem musí sjet na Strakonickou a vrátit se zpět na Pražský okruh. Toto opatření, které schválilo vedení hlavního města, mělo pomoci obyvatelům Spořilova, přes jejichž území kamiony od loňského zprovoznění jižní části Pražského okruhu jezdí. Řidiči kamionů to ale nemají přikázané, mohou si tedy vybrat, jestli pojedou po spojce nebo Spořilovem.

Po měsíci se ale ukazuje, že Spořilovu se příliš neulevilo. Podle sčítání TSK projelo na konci srpna po Spořilovské ulici v nočních hodinách 994 kamionů. Zhruba tři týdny po návratu kamionů na Jižní spojku jich ve Spořilovské jezdilo 833, tedy jen asi o 160 méně. Celkem pak Spořilovem v noci jezdilo na konci srpna 2570 aut, tři týdny poté 2279.

Situace je únosná, tvrdí místní

„Nepocítili jsme žádnou změnu. Situace je neúnosná, mnozí obyvatelé mají zdravotní problémy a rozloženou imunitu,“ řekla Růžičková. Podle Růžičkové jsou v místě kvůli automobilové dopravě dlouhodobě překračovány limity hluku i exhalací. Nadměrným hlukem jsou podle sdružení SOS Spořilov zasaženy tisíce obyvatel Spořilova.

„Průběžná data nebudeme komentovat. Vyhodnotíme to až na konci prosince,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Karel Březina (ČSSD). Podle něj je potřeba, aby si na opatření spediční firmy zvykly.

Sdružení také zorganizovalo petici, kterou podle Růžičkové podepsalo už asi 2000 lidí. Zástupci sdružení ji nyní chtějí předat pražskému magistrátu a doufají, že bude projednána na nejbližším jednání pražského zastupitelstva. To je naplánováno na 3. listopadu. Před začátkem jednání chtějí rovněž uspořádat velkou demonstraci na Mariánském náměstí.

Spořilovu by pomohla dostavba Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Na stavbu ale nejsou peníze, dosud nemá ani potřebná povolení. Spořilovští na dostavbu čekat nechtějí a žádají, aby byla kamionová doprava rozdělena mezi další území v Praze. To se ale nelíbí zase obyvatelům Krče, Hodkoviček a Braníka, kteří bydlí v okolí Jižní spojky.

Srovnání počtu vozidel před nočním návratem kamionů na Jižní spojku a poněm:

úsek a den měření počet všech automobilů za celý den počet všech automobilů vnoci (22:00–6:00) počet kamionů vnoci (22:00–6:00)

Strakonická (Dostihová– Lahovičky)

31.8. (před opatřením) 25.255 1703 76
7.9. (krátce po opatření) 24.448 1513 163
13.9. 24.255 1971 202
19.9. 22.710 1681 215

Spořilovská (Jižní spojka– Chodovec)

31.8. (před opatřením) 25.838 2570 994
7.9. (krátce po opatření) 25.586 2394 863
13.9. 25.674 2452 881
19.9. 24.260 2279 833

Zdroj: Technická správa komunikací hlavního města Prahy

Čtěte také: Schváleno: Kamiony pojedou po Jižní spojce, ale jen v noci