Chybí hlasová navigace

„Problém je v tom, že ve výtazích není hlasová navigace. Takže velmi těžko poznám, jestli jsem zastavil už v osmém patře, kde bydlím, nebo jestli jsem v pátém, ve třetím… Výtah totiž sbírá cestou další sousedy,“ popisuje svůj problém Bajtl.

Navíc panely s tlačítky na přivolání výtahu i zvolení patra jsou na bázi hladkých senzorů. Nevidomý člověk tak nepozná, které tlačítko zrovna stiskl. „Stávalo se mi, že jsem jich stlačil několik najednou, než jsem našel to správné. Cestou pak výtah zastavoval v ostatních patrech,“ dodává Bajtl.

Na to, že je ve špatném podlaží, prý přišel až v momentě, kdy se nemohl dostat do bytu. Obrátil se tedy na předsedu družstva a svůj problém mu popsal v dopise. Předseda pak předal žádost o úpravy společnosti Schindler, která výtahy instalovala.

„Tyto zakázky na provedení regenerace výtahů byly zpracovány v souladu se zadáním podepsanou smlouvou o dílo a v souladu s normami,“ zněla odpověď vedoucího prodeje společnosti Schindler Rafaela Tymla.

Přestavba by prý vyšla téměř na 80 tisíc korun. „Cena je nesmyslně nadsazená, takže ji lze chápat jedině jako cenové vydírání. Některé jiné firmy tuto úpravu nabízejí pod sedm tisíc,“ komentoval postup firmy viceprezident Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých (SONS) Viktor Dudr.

Provizorní řešení

Problém v domě v Markušově ulici nakonec po dohodě Bajtla s družstvem vyřešili tak, že každé patro na dveřích označili číslem v Braillově písmu. Bajtl si sám vybral místo, na kterém značku lehce najde. „Není to ale konečné řešení. Vím o ní jenom já, a kdyby přišel jiný nevidomý, tak se nebude orientovat. Dodavatel by už neměl tyto chyby opakovat v jiných domech,“ tvrdí Bajtl.

Stejný problém má i nevidomá Markéta Močičková. Bydlí ve třinácté městské části a do jejího domu byl nainstalován výtah, který sice není sběrný, ale také má senzorová tlačítka. „Problém už nijak neřeším. Bydlím ve třetím patře a trojka je na displeji umístěna stejně jako na telefonu na kraji. Naučila jsem se strefit na ni,“ řekla Deníku.

O tom, že zrakově postižení lidé s tímto problémem bojují, svědčí zkušenosti SONSu. „S problémem se na nás lidé obracejí. Pokud jde o hlavní město a jeho okolí, řeším věc osobně tak, že klientovi poradím, jak a kde si stěžovat a pomohu mu s formulací písemné stížnosti,“ tvrdí Dudr. Jako příklad, kdy jejich aktivita přinesla ovoce, uvedl rekonstrukci nemocnice Bohunice v Brně. „Na naše upozornění spolu s dodavatelem několik výtahů dodatečně upravili,“ doplnil Dudr.