LowCost Race je projekt, který vymyslel Miky Škoda před čtyřmi lety jako program pro úzký okruh kamarádů při cestování s minimálními náklady. Smyslem závodu je během deseti dnů projet co nejvíc ze čtyřiceti míst v Evropě (tzv. checkpointů), kde mají dvoučlenné týmy plnit bláznivé úkoly. A utratit přitom co nejméně pěnez - základní balíček je zhruba dva a půl tisíce korun, přičemž finance navíc se dají získat leda buskingem (uměleckou produkcí za dobrovolný příspěvek do klobouku).

V pátek z Prahy odstartovalo více než sto týmů. Jenže už po prvních dnech musí řešit organizátor nepříjemné události. Jedna z nich se stala trochu ve stínu tragického úmrtí Ivy H. ještě v metropoli. Členky týmy Black Ginger, které si říkají Jahu a Darja, si ve stanici Karlovo Náměstí zastavily klasickým gestem se zvednutým palcem metro na lince B a vydaly se směrem na Černý Most.

To je hustý! Kolik jedeme?

„Nebudete věřit, koho jsme si stoply. Martina!“ říkají skoro třicetileté ženy ve videu na internetu. „A teď to mám teda rozjet?“ ptá se pak jedna z nich strojvedoucího. „Ty vole, dej tomu plnou palbu!“ hecuje kamarádka svou parťačku. „Teď už nic a koukám, jak to jede. Abychom nevykolejili,“ smějí se účastnice LowCost Race a řidič nad nimi stojí a klidným hlasem udílí pokyny. „To je hustý! Kolik jedeme?“ V loňském roce bylo mezi výzvami třeba stopnout si letadlo nebo loď a dostat se během závodu samostatně do rádia či jiných médií. Jahu a Darje se to evidentně podařilo.

„Opravdu mohou řídit pražské metro dívky sotva osmnáctileté, navíc v běžném provozu s cestujícími?! Řízení se šoférem Martinem se dle videí a textu stalo v den počátku závodu 3. srpna kolem poledne na trati B od stanice Karlovo náměstí na Černý Most. Byla tak ohrožena bezpečnost stovek pasažérů!“ poslal dopis do redakce Blesk.cz jeden z pobouřených cestujících.

Svoboda i zodpovědnost

Není však pravda, že by účastnice nebyly plnoleté. A podle všeho ani nebyla ohrožena bezpečnost lidí v metru. „Jsem rád, že se nikomu nic nestalo,“ řekl pro Pražský deník pořadatel závodu Škoda. „Soutěžícím dáváme výzvy, ale oni si sami volí, které splní a jakým způsobem. Jsou formulované obecně a motivujeme je tím k překonávání vlastních hranic. Snažíme se jim dávat svobodu, ale zároveň s tím je naučit zodpovědnosti za své jednání,“ dodává zakladatel LowCost Race.

„Pasažéři ani bezpečnost provozu nebyla bezprostředně ohrožena, z hlediska norem a předpisů je však toto samozřejmě nepřípustné,“ uvedla pro Blesk.cz mluvčí DPP Aneta Řehková. „Jedná se o selhání strojvedoucího a hrubé porušení pracovní kázně. Tento incident budeme řešit rychle a nekompromisně,“ dodala mluvčí.

Podle informací Pražského deníku strojvedoucí do kabiny nesmí nikoho nepovolaného vzít. Byť metro disponuje například omezovačem rychlosti a na 80 kilometrech za hodinu se zastaví, kdo ví, co by se stalo v případě nějaké neočekávané události. Řidiče Martina může dopravní podnik potrestat buď důraznou výzvou, aby se už se takové jednání neopakovalo, a stržením platu i prémií, nebo jej jako odstrašující příklad vyrazí. Na druhou stranu DPP se potýká s personální krizí.

Vytýkací dopis

Později se informace Pražského deníku v podstatě potvrdily, protože dopravní podnik odeslal strojvedoucímu vytýkací dopis, který však podle zákoníku práce je jakýmsi posledním krokem před vyhazovem. Dívky se pro server iDNES.cz k netradiční kauze vyjádřily.

„Rozhodně náš záměr nebyl ho jakkoli poškodit. Mrzí nás to o to více, že strojvedoucí vyhověl našemu přání, byl velmi milý a pomohl nám s naší netradiční cestou. Co dokážeme posoudit, nedošlo v žádném případě k narušení bezpečnosti. Řidič za námi celou dobu stál a říkal přesně co, jak a kdy máme stisknout,“ uvedla Jahu s tím, že se chtějí potrestanému strojvedoucímu osobně omluvit a že jednaly samy za sebe. „Organizátoři LowCost Race nám neříkali, co máme dělat.“

Nemám strach z diskreditace

Hříšníkovi i oběma ženám „strojvedoucím“ hrozí dokonce trestní stíhání. Podle médií incident vyšetřuje policie. Jelikož se tým Black Ginger z piety k mrtvé účastnici závodu a pozůstalým i následnému šoku a ztracené chuti dělat šílené výzvy rozhodl skončit, nemusí organizátor řešit jejich případné potrestání.

Miky Škoda se teď hlavně zabývá tím, jak nejvíc zmírnit následky tragédie, při níž v sobotu večer v rakouských Alpách uklouzla čtyřiadvacetiletá dívka Iva H. z Ostravy na kameni a zemřela po pádu do řeky u Krimmelského vodopádu. „Stoprocentně to závod ovlivní,“ souhlasí Škoda, který se ihned vydal na místo neštěstí a spolupracoval s vyšetřovateli. „Nemám strach z diskreditace, nejde mi teď o pokračování samotného závodu, ale chci se zachovat co nejlépe k pozůstalým.“ Podle původního plánu má LowCost Race trvat až do pondělí 13. srpna.