Autobusová zastávka těsně před přechodem pro chodce, nedokončený chodník nebo kluzký vstup do vestibulu metra. Problémy, se kterými se denně při svých cestách po metropoli může setkat každý z nás. Nový webový portál nazvaný Chodci sobě se právě na tato úskalí snaží upozornit. Lidé tam mohou hlásit a zaznamenávat místa, se kterými nejsou v dopravě spokojeni a připadají jim nebezpečná nebo problematická.

„Chtěli bychom Pražanům poskytnout jednoduchý prostředek, jak mohou na problémy upozornit,” uvedla koordinátorka projektu Chodci sobě Petra Lukešová.

Projekt by měl sloužit k tomu, aby byly městské části informovány o nejdůležitějších problémech a občané mohli sledovat, jak probíhá jejich řešení. Na portálu budou zveřejňovány odpovědi jednotlivých městských částí ke konkrétním případům a občané budou mít možnost vyjádřit se, zda jsou s řešením spokojeni či ne. Dále se budou moci spojit pomocí facebooku a hlasovat pro jednotlivá místa, se kterými nejsou spokojeni zase další lidé.

„Doufáme, že se vytipují ty největší problémy,“ uvedla Lukešová. „Veškerá místa budou i na mapě, takže to bude i velice přehledné a doufáme, že to bude vyhovovat všem,“ dodala.

Příspěvky se hromadí

Stačí se na portálu zaregistrovat, vyfotit inkriminované místo a konkrétní problém s ním spojený popsat. Přestože webová stránka, která vznikla ve spolupráci sdružení Pražské matky a Oživení, funguje pouze několik dní, příspěvky od uživatelů se na ní jenom hromadí.

„Jsem důchodce na invalidním vozíku, bytem Jahodová 109 a pohyb v oblasti okolo OC Cíl strana jižní, západní a severní je takřka nemožný. Povrch chodníků je samá díra, že padají chodci a na vozíku bez cizí pomoci vůbec neprojedu,” stěžuje se jeden z obyvatel desáté městské části na stav chodníků v ulicích Jahodová a Topolová.

„Na přechodu přes Zborovskou ulici u křižovatky s ulicí V botanice je přerušen vodicí pás pro nevidomé. Rád bych poprosil o nápravu. Děkuji Jaroslav Hořín,” zní další příspěvek.

Vůbec nejčastěji se příspěvky týkají chybějících nebo problematických přechodů pro chodce, jako například na křižovatce Generála Píky Svatovítská nebo Švehlova Vladycká.

Všechny tyto podněty by měly sloužit jednotlivým městským částem k získání komplexnějšího přehledu o infrastruktuře v dané lokalitě a zároveň i k informování občanů, jaký bude další postup řešení těchto podnětů. Přímo na webu totiž mohou sledovat, jak radnice jejich připomínky vyhodnocují.

„Se všemi městskými částmi jsme jednali, některé jsme informovali e-mailem, s řadou těch, které jsou v centrální Praze, jsme se sešli osobně,“ dodala Lukešová.

Zatímco některé radnice projekt vítají, jiné se k němu stavějí o poznání rezervovaněji.

„Jsme centrální městská část, přes kterou vede nejzatíženější dálnice v republice, a právě proto si myslíme, že musíme vynaložit síly, abychom tu situaci zlepšili,” uvedl Václav Vondrášek, zástupce starosty pro dopravu MČ Praha 2. Velmi problémovým je například přechod na Bělehradské ulici na Praze 2. Městská část řešení má, ale dlouho s ním nesouhlasil dopravní podnik kvůli tramvajím, které by se musely rozjíždět do kopce. Dnes už ale podle slov Vondráška došlo k dohodě a zbývá jen sehnat peníze na vyřešení problému.

„I když se již mnohé učinilo, ještě více toho zbývá. Proto oceňujeme dosavadní spolupráci s o. s. Pražské matky, které mají podobné cíle, a vítáme založení portálu Chodci sobě,“ dodává Vondrášek.

Praha 6 nemá zájem

Naopak, kdo o projekt podle Lukešové nejeví zájem, je Praha 6. Také jeden z přispěvatelů portálu Chodci sobě poukazuje na laxnost úředníků této městské části.

„Popsanou situaci jsem se snažil řešit již v loňském roce 2011 s MČ Praha 6 odborem dopravy, následně s DP hl. m. Prahy, ale po e-mailové a telefonické komunikaci s odpovědnými pracovníky, bez náznaku snahy danou situaci, alespoň provizorně aktuálně řešit.”

Mluvčí Jakub Hofmann však oponuje. „Všemi podněty občanů se zabýváme. Občané Prahy 6 jsou s naším úřadem zvyklí komunikovat, za což jsme rádi. Například na webu MČ Praha 6 funguje sekce „Otázky a Odpovědi“, služba MMSing, dalším nástrojem komunikace mezi úřadem a občany jsou telefonáty, dopisy, e-maily, probíhají také pravidelná setkání s občany atd. Také nově vzniklý portál Chodci sobě pro nás bude doplňkovým zdrojem informací,“ dodal Hofmann.