Nejvášnivější debata vznikla v Nymburce, kde je přes Labe identická lávka, jako ta v Troji. Hned ráno proto zasedlo vedení města.

NOVÝ MOST

To zatím nechce mezi obyvateli šířit paniku a nebude omezovat přístup na lávku. Urychlí ale plán na stavbu nového mostu a prověří bezpečnost toho stávajícího.  „Budou osloveni soudní znalec v oblasti stavby mostů a statici z firmy Pontex. Po získání informací z těchto zdrojů se dohodneme, jaká přijmeme další opatření,“ oznámil nymburský starosta  Pavel Fojtík. Odborník na mostní konstrukce Vladislav Hrdoušek z ČVUT včera odhadl, že v Česku může být asi devět lávek se stejnou konstrukcí – tedy předpjatý beton, kdy jsou uvnitř lana a na ně se jako korálky navlékají betonové části.

NERVOZITA V BRNĚ

Kromě (zřícené) lávky v Troji a Nymburce je podobná konstrukce třeba nad Sázavou v Hvězdonicích, v Brně--Bystrci či v městské části  Brně Komín. „Určitě nechceme v závislosti na jednom konkrétním neštěstí vyvolávat paniku,“ sdělil starosta brněnské městské části Bystrc Tomáš Kratochvíl. Radnice se přesto rozhodla obrátit na správce zmíněných lávek s prosbou o kontrolu. Preventivně možná čeká uzávěra i na lávku přes Ohři v Radonicích.

Jak už v Deníku popsala soudní znalkyně Miloslava Pošvářová, zřícená lávka v Troji byla opravdu specifická a v poslední době se od technologie předpjatých lan spíše upouští. Nejpravděpodobnější příčinou neštěstí v Troji je přitom koroze vnitřních lan, ke kterým se dostala vlhkost a ocelová lana zkorodovala. Definitivně to musejí potvrdit až soudní znalci.

ŽIVOTNOST? NA STO LET

Je ale čeho se bát i jinde? Třeba Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které spravuje dálnice a silnice I. třídy, tvrdí, že nikoliv. 

Ze 17,5 tisíce mostů a lávek v Česku jich do kompetence ŘSD (podle včera aktualizovaných údajů) spadá přibližně pět tisíc v celkové délce cca 250 kilometrů.

ŘSD teď akutně řeší stav na 11 mostech, jejichž stav je na hranici havarijního. Dalších osm mostů má zvýšený dozor. „U každého mostu kontrolujeme jeho založení, mostní uzávěry atd. Navzdory průběžné kontrole se ale někdy skutečný stav mostu ukáže až při jeho opravě a snesení mostovky,“ připomíná Jan Rýdl z ŘSD. Letos se to stalo v případě mostu v Černé Hoře na Blanensku, který čeká demolice, nebo u mostku na silnici I/3 u Benešova. Samostatnou kapitolou jsou podle něj ostravské mosty na D1, kde je však problém v podloží, nikoliv v konstrukci. „Pokud nyní stavíme most, je to technologií, kde je životnost počítána na sto let,“ podotýká Rýdl. 

Kvůli pádu lávky byl včera dočasně odvolán šéf „mostařů“ v TSK Praha Jan Zemánek. Už v neděli primátorka Adriana Krnáčová nařídila plošnou kontrolu mostů v Praze. Jejich stav je dlouhodobě neuspokojivý. Po sobotním neštěstí hrozí uzavření Hlávkova mostu pro tramvaje či zavření pěších lávek na Radotínském a Železničním mostě.

Zdravotní stav dvou ze čtyř lidí, kteří spadli s mostem do Vltavy, je nadále vážný. Jsou ale mimo ohrožení života.