„Celý systém je jednoznačně navržen pro zlepšení parkování obyvatel Prahy 8, a to v extrémně zatížených oblastech. Situace je v současné době v těchto čtyřech lokalitách neudržitelná. V příštím roce navíc Praha 8 zůstane posledním ostrůvkem, kam si budou moci zaparkovat vozidlo bezplatně řidiči z míst, kde již jsou, anebo brzy budou zavedeny placené zóny," vysvětlil důvody zavedení modrých zón Michal Švarc, zástupce starosty, který má na starosti dopravu.

Právě se čtyřmi vytipovanými lokalitami mají ale někteří obyvatelé Prahy 8 problém. A dokonce i ti, kteří bydlí právě v jedné z nejproblematičtějších lokalit. Jedním z nich je i Jaromír Tischer z Libně. „Zavedením modrých zón se vozy nerezidentů začnou štosovat právě na hranici zóny. Části obyvatel Prahy 8 to možná situaci ulehčí. Problém ale nastane nájemníkům."

„Majitel lidem nedovolí přihlásit si trvalé bydliště. Zóny se i tak začnou vyparkovávat neoprávněně a plošná kontrola ze strany městské policie možná nebude. To by musel být v každé ulici jeden policista skoro 24hodin denně," vidí úskalí modrých zón Jaromír Tischer.

Obyvatelům z Prahy 8 se ale na návrhu modrých parkovacích zón toho nelíbí více. A dali to hlasitě najevo ve středu v podvečer, kdy se konala na městském úřadu veřejná debata o parkování. Zúčastnilo se jí zhruba 50 občanů, diskusi vedl zástupce starosty Michal Švarc.

Druhé auto? 30 000

Jako první se z pléna ozval muž v červené košili, který je živnostníkem. „Vytvářím na Praze 8 lidem služby a musím platit 12 000 korun za to, že mohu před svou provozovnou zaparkovat? To je nehorázné," rozčiloval se podnikatel. Když se ale dozvěděl, že by za druhé auto musel platit ještě dalších 30 000, kroutil hlavou ještě více.

Lidi ze sedaček doslova nadzvedávala i cena, za kterou musí koupit kartu rezidenta, aby mohli v plánovaných modrých zónách zaparkovat.

„Mám v Praze 8 rodinný dům. Řádně platím daně. To si snad děláte srandu, že bych si měl ještě platit 700 korun za to, že si před svůj dům postavím svoje auto!" hřímal jeden z důchodců. Tato částka přišla nepřiměřená většině občanů v sále.

Michal Švarc však vysvětlil, že s výší poplatku nemůže městská část nic dělat. „Jedna třetina z ní půjde zřizovateli, což je magistrát, jedna třetina správcovské firmě, která se bude o modré zóny a automaty starat. Poslední třetina z vybraných peněz pak připadne naší městské části, která je použije například na opravu chodníků," slíbil Švarc.

Klidně si zaplatíme!

V sále se našli však i tací, kteří si prý rádi připlatí za to, že budou moci před svými domy zaparkovat, a místa jim nebudou zabírat lidé, kteří v Praze 8 nebydlí, jen si zde odkládají svá auta například při cestě do práce.

„Bydlím na rohu Trojské a Na Dlážděnce. Situace s parkováním je zde už opravdu neúnosná. Klidně si tedy za rezidenční karty zaplatíme, hlavně abychom už měli kam dávat auta," vysvětlila problém s parkováním v blízkosti metra Kobylisy mladá žena, která zároveň přinesla petici, kterou podepsali i její sousedé. Zároveň vyjádřila požadavek, aby se ve zmíněných ulicích smělo jezdit pouze 30 kilometrů za hodinu, stejně jako v Karlíně.

Návrh modrých zón není definitivní. „Po debatě s občany, která na toto téma proběhla v Karlíně v polovině června, plánujeme ještě další dvě v Libni a Kobylisích. Závěrem dialogu s občany bude anketa na webu městské části Prahy 8 v září 2012 a během senátních voleb," uvedl Švarc.

Takzvaný systém rezidenčních a placených parkovacích zón již delší dobu funguje v Praze 1, 2, 6, 7, částečně v Praze 3 a 9. Jeho spuštění je plánováno na začátku příštího roku i v Praze 5 a 11.