Lidé v Řepích a Dědině se radují, na druhé straně obyvatele Suchdola, Lysolají a Hostivice čekají bezesné noci. Ruzyňské letiště předevčírem požádalo ministerstvo o další posouzení vlivu výstavby (EIA) nové ranveje na životní prostředí. Na stanovisko si sice letiště bude muset počkat asi osm měsíců, už teď se ale Pražané mohou připravovat na to, že trasy letadel nad jejich hlavami se změní. Někteří to vítají, jiné čeká hluk. Nová ranvej ovlivní život desetitisíců lidí.

„Pokud všechno půjde podle plánu, s výstavbou nové dráhy začneme v prvním pololetí roku 2012, první letadla by na ní mohla přistát o dva roky později,“ řekla Deníku mluvčí letiště Michaela Lagronová. Informaci jako první přinesl deník E15.

Letiště požádalo o posouzení vlivu ranveje na životní prostředí již v roce 2005. O tři roky později mu ovšem úřad vrátil dokumentaci k přepracování. Úředníci požadovali například závazné stanovení limitů budoucí kapacity letiště.

„Dokumentaci už mám dvě hodiny na stole a čekají mě hodiny studování,“ řekl včera po patnácté hodině suchdolský starosta Petr Hejl, jeden z největších odpůrců ranveje. Podle něj úředníci očekávali, že se s projednáváním začne před Vánoci.

„Tento termín je pro nás samozřejmě lepší, budeme se teď dokumentací prokousávat a hledat argumenty. Jelikož bude Suchdol zahrnut v pásmu, kde neplatí limity, ani ty hlukové, nikdo z nás s novou dráhou nesouhlasí,“ doplnil Hejl.

Odškodné pro obec?

Zdejší zastupitelstvo rozšíření letiště odmítlo už loni, jeho vedení nabídlo, aby městské části platilo ročně padesát milionů korun, pak by letadla nad hlavami tolerovali. To ale letiště odmítlo.

Kromě Suchdola by se hlukové limity z padesáti na šedesát desibelů mohly zvýšit také v Červeném Újezdu, Hostivici nebo v Unhošti. Naopak uleví se obyvatelům Horoměřic, městské části Praha 5 a Praha 17, podstatné části Prahy 6.

Za co nejdřívější zprovoznění bojuje také občanské sdružení Ticho nad Prahou „Já sice chápu, že hluk zase zatíží jiné Pražany, ale těch je kolem dvaceti tisíc a nás tady až desetinásobek,“ uvedl před časem předseda občanského sdružení Ticho nad Prahou Pavel Skramlík.

Letiště tvrdí, že novou dráhu potřebuje, neboť kapacita té nynější přestává stačit. Pozitivní zprávou pro všechny je, že 3,5 kilometrů dlouhá přistávající dráha za devět miliard přinese sedmnáct tisíc pracovních míst.