Jak se v současnosti co nejrychleji dostat na ruzyňské letiště? Nejrychlejším dopravním prostředkem je autobus Airport Express. Z hlavního nádraží se jím lidé dostanou k odletové hale za 30 minut.
Do budoucna má ale půlhodinku pokořit cesta vlakem. Z Masarykova nádraží se podle odhadů bude možné dostat na letiště za 25 minut. A první miliony na přípravu stavby nyní dostanou projektanti. Sdružení firem Sudop Praha a Metroprojekt získá za 64 milionů korun zakázku na projektování prvního úseku trati na Letiště Václava Havla. Smlouva je před podpisem.
Kudy na letiště po kolejích?
"Správa železniční dopravní cesty nyní zahájila kroky vedoucí k podpisu smlouvy o dílo s hodnotící komisí doporučeným uchazečem. Podepsání smlouvy o dílo předpokládáme v blízké době," řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Soutěž vypsala SŽDC na podzim, týká se úseku z Prahy-Výstaviště do Prahy-Veleslavína. Trať má být dvojkolejná a elektrifikovaná.
Trať se schová v tunelu
Přes Stromovku povede trať ještě na povrchu. Od současného tunelu pak povede novým tunelem až do zahloubené stanice Praha Dejvice, která bude posunuta do bezprostřední blízkosti stávajícího vestibulu stanice metra trasy A-Hradčanská.
Pod Střešovicemi dojde k posunutí tunelů kvůli tomu, aby provoz nerušil Fyzikální ústav Akademie věd v Cukrovarnické ulici, kde mají přístroje citlivé na vibrace. Hlavní město Praha začalo s procesem aktualizace zásad územního rozvoje, které jsou nutnou podmínkou pro povolení stavby. Trasa ale stále není jistá a schválená všemi úřady.
SŽDC nechá projektanty pracovat i přesto, že není jasné, zda se trať bude vůbec stavět. Není totiž dosud hotová aktualizace studie proveditelnosti, která má ukázat, zda je ekonomické novou trať stavět. "Vnímáme vysokou prioritu železničního spojení Prahy, letiště a Kladna a snažíme se tomu přizpůsobovat postup přípravy,“ vysvětlila Šubová.