Cestující se nejkratší lanovkou v České republice mohli svést 14. září 1977. Byl o ni velký zájem, i když její stavba nebyla jednoduchá. Podle ředitele pražské zoo Miroslava Bobka lanovka svou oblíbeností sekunduje slonům či gorilám.

Zoo Praha.
Lanovka ze zoo do Podbaby by mohla svést více cestujících než tramvaj

Plánovaly se tři lanovky 

Dokáže přepravit 720 lidí za hodinu a s cestujícími je schopná vyvinout rychlost 3 kilometry za hodinu. Cesta mezi zastávkami tak trvá asi 2 minuty. Z hlediska návštěvnosti byl pro lanovku nejúspěšnější rok 2011, kdy bylo odbaveno 313 257 lidí. Dráha loni v červnu svezla svého sedmimiliontého návštěvníka.

První projekt lanovky vznikl v roce 1950. V polovině 60. let vznikl koncept, počítající se třemi lanovými drahami. První měla vést z holešovického Výstaviště do zoo, druhá v okruhu kolem zoo, třetí mezi částmi areálu zoo. Na projekt se však nenašly peníze a tak vznikla pouze jediná lanovka přímo v areálu zahrady.

Lanovka na Petřín.
Lanovka se osvěží před letním náporem

Horní stanice se měla původně jmenovat podle nedaleké vinařské usedlosti Černohouska. Dolní stanice byla navržena v dětském koutku. Krátce po dokončení se ovšem na lanovce našly závažné nedostatky a jejich náprava trvala léta. Pravidelný provoz tak mohl být zahájen až v roce 1981. Od této doby zajišťuje pravidelný provoz lanovky pražský dopravní podnik (DPP).