Loni v Česku zemřelo 66 chodců v nočních hodinách. Dalších 11 smrtelných případů z jejich řad zaregistrovaly statistiky při nehodách, ke kterým došlo sice za dne, ale za zhoršené viditelnosti. Nejvíce chodců přitom umírá od října do února.
Chodci si navíc ani dva roky od zavedení povinných reflexních doplňků neuvědomují, že „svítit“ musejí celoročně nejenom za tmy, ale i obecně za snížené viditelnosti, od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu. A je jedno, zda je den, či noc.
„Chodec za tmy, svítání a soumraku je bez reflexních doplňků pro řidiče téměř neviditelný,“ varuje šéf BESIP Martin Farář. „Kvalitní reflexní materiály jsou až 1 500krát jasnější než běžné oblečení v bílé barvě. Za nejlepší kombinaci lze považovat světlé oblečení doplněné reflexními pásky. Na takto oblečeného chodce reagují řidiči až 30krát dříve než na postavu v tmavém oblečení bez reflexních doplňků a 89krát dříve než na osobu jen v bílém,“ upozorňuje Farář.
Nevhodná bílá
Ovšem důležitá je i správná barva reflexního doplňku. „Dopravní experti se shodují, že za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová,“ říká Roman Budský, dopravní expert a PR manažer kampaně Ty to zvládneš.cz. Nejméně vhodné jsou bílé reflexní prvky, které mohou řidičům splývat se značením silnice.
Za snížené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Ideálně nad zápěstím a nad kotníkem. „Na pohybující se světélkující body reagují řidiči zhruba 3krát dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu.
Proto jsou i reflexní přívěšky považovány za významný preventivní prvek snižující pravděpodobnost zachycení chodce automobilem až o 85 procent. Samozřejmostí je nošení reflexních doplňků na straně ke středu vozovky, musí být viditelné pro řidiče přijíždějící k čelu, ale i k zádům chodce,“ uzavírá Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.