Loni v Česku zemřelo 66 chodců v nočních hodinách. Dalších 11 smrtelných případů z jejich řad zaregistrovaly statistiky při nehodách, ke kterým došlo sice za dne, ale za zhoršené viditelnosti. Nejvíce chodců přitom umírá od října do února.

Poděbradská ulice v Praze
KRÁTCE: Provoz v Poděbradské omezí opravy

Chodci si navíc ani dva roky od zavedení povinných reflexních doplňků neuvědomují, že „svítit“ musejí celoročně nejenom za tmy, ale i obecně za snížené viditelnosti, od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu. A je jedno, zda je den, či noc.

„Chodec za tmy, svítání a soumraku je bez reflexních doplňků pro řidiče téměř neviditelný,“ varuje šéf BESIP Martin Farář. „Kvalitní reflexní materiály jsou až 1 500krát jasnější než běžné oblečení v bílé barvě. Za nejlepší kombinaci lze považovat světlé oblečení doplněné reflexními pásky. Na takto oblečeného chodce reagují řidiči až 30krát dříve než na postavu v tmavém oblečení bez reflexních doplňků a 89krát dříve než na osobu jen v bílém,“ upozorňuje Farář.

Bikesharing v podobě žlutých kol Ofo začal 16. října na pražském Strossmayerově náměstí.
Pražané si od včerejška mohou půjčovat žlutá kola

Nevhodná bílá

Ovšem důležitá je i správná barva reflexního doplňku. „Dopravní experti se shodují, že za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová,“ říká Roman Budský, dopravní expert a PR manažer kampaně Ty to zvládneš.cz. Nejméně vhodné jsou bílé reflexní prvky, které mohou řidičům splývat se značením silnice.

Vidět a být viděn. Infografika. Zdroj: Redakce

Za snížené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Ideálně nad zápěstím a nad kotníkem. „Na pohybující se světélkující body reagují řidiči zhruba 3krát dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu.

Proto jsou i reflexní přívěšky považovány za významný preventivní prvek snižující pravděpodobnost zachycení chodce automobilem až o 85 procent. Samozřejmostí je nošení reflexních doplňků na straně ke středu vozovky, musí být viditelné pro řidiče přijíždějící k čelu, ale i k zádům chodce,“ uzavírá Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Anděl v modrém
Divadlo Viola uvede premiéru s Jiřím Langmajerem a Jiřím Dvořákem