VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejen za tmy. Chodci musejí „svítit“ i přes den

/INFOGRAFIKA/ Nastává nejkritičtější období pro pěší. Loni zemřelo na silnicích 545 osob, z toho třetina večer či při snížené viditelnosti. Dny se krátí, objevují se mlhy a na horách i první sněhové přeháňky. A pro chodce i řidiče nastává období, kdy by se měli mít obzvláště na pozoru. Výzkumy totiž prokazují, že po setmění je riziko vzniku nehody až čtyřikrát vyšší než za dne.

17.10.2017 3
SDÍLEJ:

Policisté na preventivní akci s chodci. Foto: Deník / archiv

Loni v Česku zemřelo 66 chodců v nočních hodinách. Dalších 11 smrtelných případů z jejich řad zaregistrovaly statistiky při nehodách, ke kterým došlo sice za dne, ale za zhoršené viditelnosti. Nejvíce chodců přitom umírá od října do února.

Chodci si navíc ani dva roky od zavedení povinných reflexních doplňků neuvědomují, že „svítit“ musejí celoročně nejenom za tmy, ale i obecně za snížené viditelnosti, od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu. A je jedno, zda je den, či noc.

„Chodec za tmy, svítání a soumraku je bez reflexních doplňků pro řidiče téměř neviditelný,“ varuje šéf BESIP Martin Farář. „Kvalitní reflexní materiály jsou až 1 500krát jasnější než běžné oblečení v bílé barvě. Za nejlepší kombinaci lze považovat světlé oblečení doplněné reflexními pásky. Na takto oblečeného chodce reagují řidiči až 30krát dříve než na postavu v tmavém oblečení bez reflexních doplňků a 89krát dříve než na osobu jen v bílém,“ upozorňuje Farář.

Nevhodná bílá

Ovšem důležitá je i správná barva reflexního doplňku. „Dopravní experti se shodují, že za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová,“ říká Roman Budský, dopravní expert a PR manažer kampaně Ty to zvládneš.cz. Nejméně vhodné jsou bílé reflexní prvky, které mohou řidičům splývat se značením silnice.

Vidět a být viděn. Infografika.

Za snížené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Ideálně nad zápěstím a nad kotníkem. „Na pohybující se světélkující body reagují řidiči zhruba 3krát dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu.

Proto jsou i reflexní přívěšky považovány za významný preventivní prvek snižující pravděpodobnost zachycení chodce automobilem až o 85 procent. Samozřejmostí je nošení reflexních doplňků na straně ke středu vozovky, musí být viditelné pro řidiče přijíždějící k čelu, ale i k zádům chodce,“ uzavírá Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Autor: Redakce

Používáte nějaké reflexní prvky?

Ano

59 %

Ne

41 %

Hlasovalo: 74

Anketa byla ukončena

17.10.2017 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Architekt Adam Gebrian poskytl rozhovor Deníku.
14

Architekt Adam Gebrian: Před sto lety jsme byli odvážnější

Ministr vnitra Lubomír Metnar při fotografování pro Deník 14. prosince v Praze.
VÍME PRVNÍ
13

Metnar: Komárka jsem mlčenlivosti nezbavil. Může se obrátit na policii

Klíčníci v pondělí vyzvednou korunovační klenoty

Klíčníci v pondělí po necelých dvou letech opět odemknou v katedrále sv. Víta Korunovační komnatu a vyzvednou korunovační klenoty. Pro veřejnost budou zdarma vystaveny ve Vladislavském sále od 16. do 23. ledna. Společně s nimi si budou moct lidé prohlédnout i například svatováclavskou zbroj. Výstava se uskuteční v rámci oslav 100. výročí vzniku Československa a 25. založení České republiky.

Volební kuriozita v Bohnicích. Počet hlasů převyšoval počet vydaných obálek

Posledním okrskem v ČR, kde byly včera sečteny výsledky, byly pražské Bohnice. Počet odevzdaných hlasů tu byl 100,91 procenta. Počet hlasů tu převyšoval počet vydaných obálek. Český statistický úřad na tuto chybu upozornil volební komisi. Příčinu chyby ale nelze zpětně dohledat. Médiím to sdělila mluvčí ČSÚ Petra Báčová.

Rekonstrukce Zenklovy ulice: vražda provozoven za bílého dne

Pět měsíců by podle plánu měla trvat rekonstrukce Zenklovy ulice. Autobusy nahrazující tramvaje jezdí mezi Palmovkou a Bulovkou, avšak část ulice u zastávky Stejskalova zůstává neobsloužena. Jak se to projevilo u živnostníků, kteří zde mají své provozovny?

Žena zůstala zaklíněná pod tramvají. Vyprostit ji museli až hasiči pomocí vaků

/FOTOGALERIE/ K vážné dopravní nehodě došlo krátce po půl páté odpoledne na zastávce Hradčanská. Ženu sraženou tramvají museli vyprostit hasiči. Tramvaje ve směru do centra nejdříve stály, poté byly odkloněny.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>