Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejčastější stereotyp? Lidé, kteří konají dobro, to mají dělat zadarmo

Dejvice – Téměř dvě stě neziskových organizací na jednom místě. Tak to vypadalo včera v Dejvicích v Národní technické knihovně, kam se sjeli všichni ti, kteří pomáhají ostatním. Jaké překážky u toho ale musí překonávat? Nejen o tom jsem si povídala s Alenou Novotnou, spoluorganizátorkou veletrhu NGO Market 2013.

4.5.2013
SDÍLEJ:

V Národní technické knihovně probíhal veletrh neziskových organizací NGO Market.Foto: Martin Divíšek

S jakými stereotypy o neziskovkách se setkáváte nejčastěji?

Spousta lidí vnímá pracovníky neziskovek jako „ty divný lidi". Dalším velmi rozšířeným stereotypem mezi lidmi je, že lidé, kteří konají dobro, by to měli dělat zadarmo. Představují si, že všechny peníze, které neziskovka dostane, musí dát do posledního halíře někomu dalšímu. Ale už si neuvědomují, že to někdo musí spravovat, řídit a zajistit, že se to bude efektivně rozdělovat. A to něco stojí. Neziskovky tak dost často bojují s tím, že se snaží všechno do poslední koruny dávat ven, ale nemají prostředky na vlastní provoz.

Mnozí Pražané se velmi negativně staví proti prodejcům drobných hraček, které potkávají každý den u metra, poliklinik, obchodních domů…

Ano, neziskovky teď hojně bojují proti lidem, kteří stojí na ulici a vydávají se za neziskovku. Prodávají medvídky a další věci, které je napadnou. A přitom to žádná neziskovka není. Jsou to podvodníci. A ti obecně škodí nejen neziskovkám, ale i lidem. Protože už nevěří sami sobě.

Můžeme sami poznat, že se jedná o podvodníka?

Obecně je to tak, že když někdo stojí na ulici a má plastový košíček, má visačku „prodejce", už jsem nedůvěřivá. Chci vidět veškerá povolení. Většinou je už teď mají. Ale i tak jsou možné kličky, jak mohou tvrdit, že vybírají peníze na neziskovou organizaci, ale k ní samotné se dostane jen zlomek peněz. Vyberou třeba deset tisíc, ale do neziskovky pošlou třeba jen pětistovku. A zbytek jde do jejich kapsy.

Jak tedy nezanevřít na pomoc druhým, ale přitom nenaletět podvodníkům?

Vždycky je nejlepší, když si od nich vezmete kontakt, zjistíte si, co je to za neziskovku a peníze jim pošlete na účet. Anebo je dobré se alespoň toho prodejce zeptat, co ta neziskovka dělá, a už z toho, jak o ní vypráví, vycítíte, jestli tomu sám věří.

Zmínila jste, že je potřeba, aby neziskové organizace uměly získané prostředky efektivně rozdělovat. Dá se tedy říci, kolik prostředků jde na tu samotnou pomoc za klienty a kolik peněz jde na fungování organizace?

Toto je strašně složité paušalizovat. Neziskovky proto učíme, že pokud chceme vůči ostatním, aby nám pomohli pomáhat, musíme jim také srozumitelně říci, na co peníze dávají.

Můžete tedy jít například na webové stránky neziskovky, najdete si tam výroční zprávu. Zjistíte, kolik prostředků jde na provoz, kolik na přímou pomoc, na jednotlivé programy… Kolik z každé koruny, kterou dáte, např. 80 haléřů může jít konkrétnímu dítěti. A zbývajících 20 haléřů utratí za to, že musí platit kancelář, telefon. Ale třeba i za to, aby vám mohli zavolat a poprosit vás o další korunu. Peníze tak nejsou na to, aby někdo mohl jet na dovolenou, ale aby mohli lidé z neziskovky pomáhat i v budoucnu.

Je pro neziskovky těžké si říci o peníze?

Když si občas někdo říká: „Ježiš, oni po mně zase něco chtějí!", mohu vám říci, že ti lidé z neziskovky se cítí kolikrát mnohem hůře než oslovený. Jestli tedy mohu trochu apelovat na čtenáře, pomozte jim v tom! U většiny neziskovek z mého pohledu není problém v tom, že by jim lidé nechtěli nic dát, ale oni se o to stydí říct. Máme v sobě zakořeněné, že přece nemůžeme někomu říci o peníze. Ale ono to není o tom, že si říkáme o peníze. My tím říkáme ostatním: „Pojďte nám pomoci pomáhat."

NGO Market 2013 ve zkratce:

- Národní technická knihovna v Dejvicích včera hostila již 14. veletrh neziskovek NGO Market.

- Návštěvníkům se na veletrhu představilo téměř 200 neziskových organizací z celé republiky.

- Součástí NGO Market 2013 byly přednášky, workshopy, panelové debaty na téma propojování firem a neziskovek či dobrovolnictví.

- Veletrh pořádala Nadace Forum 2000, která naplňuje odkaz Václava Havla prostřednictvím podpory demokratických hodnot a respektu k lidským právům, rozvoje občanské společnosti a posilování náboženské, kulturní a etnické tolerance.

Autor: Veronika Cézová

4.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení