Takový je i případ seniorky (ročník 1933), která loni zemřela na přechodu pod koly nákladního automobilu. Jeho řidič před přechodem zprvu zastavil, aby umožnil přejití chodci, který šel zleva. Vzápětí se však rozjel, aniž se rozhlédl, a narazil do seniorky jdoucí po přechodu zprava. Na místě ji usmrtil.
„Soud ho uznal vinným z usmrcení z nedbalosti. Ze znaleckého posudku vyplynulo, že měl řidič omezený výhled plyšovými figurkami. Kdyby je tam neměl, k nehodě nemuselo dojít,“ líčí Milan Káňa, mluvčí Kooperativy. Podle něj je v metropoli běžné, že mají řidiči za čelním sklem umístěny předměty, které brání výhledu.
Nebezpečná navigace
Dalším problémem jsou mobilní telefony. „Především ve městech si lidé zvykli jezdit podle navigací, které si umisťují přímo do výhledu. V důsledku toho mají ztíženou možnost věnovat se provozu,“ upozorňuje Káňa.

Často je však vina na straně samotných chodců. Zabořený pohled do mobilního telefonu, čtení knížek, hlasitá hudba ve sluchátkách. To všechno podle policie i pojišťoven brání tomu, aby byli na přechodech pozorní. „Při hlasitém poslechu chodec nemusí slyšet ani sanitku, která jede vyšší rychlostí,“ popisuje Káňa.
Podle statistik jsou nejohroženější skupinou chodců senioři. „Jednak často nosí tmavé oblečení a za zhoršených podmínek jsou hůře vidět, jednak nedokážou zcela reálně vyhodnotit rychlost blížícího se vozidla. Navíc se sami pomaleji pohybují,“ vysvětluje Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny.
Zlomeniny pánve i krvácení do mozku
Typickými následky takovéto srážky bývají zlomeniny stehenních kostí a pánve, ve vážných případech zlomeniny lebky a krvácení do mozku. A některé srážky pak skončí fatálně. „Za rok 2020 to bylo v metropoli 11 případů. A stejný počet usmrcených chodců byl i o rok dříve,“ říká Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny.

Jan Marek upozorňuje na to, že v případě závažných trvalých následků mohou jít škody vyplacené z pojistného ručení do desítek milionů.
„Pojišťovna vyplácí pojistné po zbytek života poškozeného. Proto by řidiči měli mít sjednané dostatečně vysoké limity u povinného ručení. Ze zkušeností doporučujeme limity kolem 100 milionů korun.“
Reflexní prvek může zachránit život
A co mohou sami chodci udělat pro to, aby zvýšili svou bezpečnost? „Základem je mít na sobě jakýkoli reflexní prvek. Má-li na sobě člověk např. reflexní pásku, vidí ho řidič až na 200 metrů,“ uvádí bezpečnostní expert František Brabec.

Naopak pokud mají lidé na sobě tmavé oblečení (černé, ale i modré), pro přijíždějící vozidla jsou viditelní pouze na 18 metrů. Pokud však mají chodci bílé oblečení, viditelnost se zvýší na 55 metrů.