VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nehody jsou rychlejší než bezpečností opatření

Praha -Hlavní městose k úpravám nebezpečných dopravních míst dostává často až po tragédiích.

14.4.2008
SDÍLEJ:

Smrt chlapce. Zběsilá jízda motocyklisty ukončila v roce 2006 život sedmiletého chlapce na přechodu v Patočkově ulici.Foto: Archiv VLP

Než se stihnou na nebezpečných místech na silnicích udělat úpravy, stane se tragédie. Loni v březnu usmrtil na přechodu pro chodce v Bělohorské ulici řidič dodávky dvě ženy. Ty se chtěly dostat přes rušnou dvouproudou silnici na tramvajovou zastávku Říčanova.

Tamější občané přitom před tragédií vytrvale usilovali o úpravu nebezpečného místa. „Jménem sdružení EKO Břevnov a řady obyvatel oblasti užívající přechod u stanice tramvaje Říčanova vás chci požádat o zjednání nápravy. Jedná se o nemožnost přejít na zastávku. Nepochybně o problému víte, ale ani po mnoha stížnostech obyvatel se s omezením rychlosti projíždějících vozidel neděje nic,“ napsala radnici Prahy 6 několik měsíců před tragédií Svatava Ložisková ze sdružení EKO Břevnov.

V dopise sdružení navrhovalo rozšíření tramvajového ostrůvku, zúžení provozu aut na jeden pruh a snížení jejich rychlosti. K podobné úpravě došlo, ale bohužel až po neštěstí.

Změny podle dětí

Jen pár stovek metrů od tohoto místa se v roce 2006 stala v „ulici smrti,“ jak je Bělohorská přezdívána, další tragédie, které se dalo předejít. Na přechodu pro chodce v navazující Patočkově ulici tam motocyklista srazil a zabil sedmiletého chlapce. Až po tragédii došlo k instalaci semaforů. V roce 2007 proběhly úpravy mnoha přechodů a nebezpečných úseků v šesté městské části.

Radnice Prahy 6 považuje za shodu okolností, že k úpravám došlo až po nehodách. „Rozhoduje o tom magistrát a my jsme byli už dva roky v pořadníku. Podobné požadavky mají i jiné městské části, takže chápu, že jsme museli čekat. Nejde udělat vše naráz,“ sdělil mluvčí Prahy 6 Martin Šalek.

Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera se ročně dělají stovky úprav podle střednědobého plánu. Jeho slova potvrdila Jarmila Johnová z občanského sdružení Pražské matky. „Bezpečnostní situace na silnicích se průběžně zlepšuje. Děti ze základních škol vytipovávají nebezpečná místa, která se potom upraví z magistrátních peněz,“ sdělila.

Chybělo zábradlí

Někdy však úpravy nebezpečného místa úředníci zamítnou.

Typickým příkladem je tramvajová trať na Barrandově. Zde před třemi lety vběhla jedenáctiletá dívka pod jedoucí soupravu. Neštěstí se stalo v nepřehledném místě, kde na sebe řidiči a chodci kvůli betonové zdi podjezdu do poslední chvíle neviděli.

Federace řidičů tramvají přitom už dva roky před tragédií navrhovala vybudovat před přechodem pro chodce zábradlí tak, aby pěší před vstupem na trať šli čelem k přijíždějící tramvaji.

Magistrát však řidičům odpověděl, že přechod bezpečnost provozu neohrožuje, protože chodec musí dát tramvaji přednost.

„Brzy po tragédii došlo k takové úpravě místa, jak jsme původně navrhovali,“ podotkl tehdejší šéf tramvajových odborů Antonín Dub.

Špatná značení

Řidiči tramvajíse také obávají, že ke zbytečným nehodám bude docházet v okamžiku, kdy projde návrh ministerstva dopravy začlenit přednost chodců na přechodech před tramvajemi.

„Jsme z toho v šoku, brali bychom to jako katastrofu. Změna ohrozí nejen cestující ve voze, ale i chodce na přechodech,“ sdělil šéf odborů řidičů tramvají Vratislav Feigel.

Řidiči také už dlouho usilují o to, aby se začali používat lepší signalizační zařízení pro tramvaje. „Jsme jedna z posledních zemí v Evropě, kde se používá dvousignální soustava značení. To je jako kdyby auta neměla na semaforech oranžovou. Je to velmi nebezpečné,“ sdělil Antonín Dub.

Autor: Jan Puci

14.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Maskot klubu Bohemians 1905. Ilustrační foto.
EXKLUZIVNĚ
24

O osudu fotbalového Ďolíčku nejspíš rozhodne už zítřejší zastupitelstvo

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Podle informací záchranářů se při pádu zranili čtyři lidé. Snímek je ze 3. prosince.

Magistrát podal trestní oznámení kvůli zřícené lávce v Troji

Jako devět Václaváků: U Prahy vznikne obří komerční zóna

U dálnice D1, ve směru na Brno, má v budoucnosti vzniknout území pro nové obchody a hypermarket o velikosti 39 hektarů. Jen pro představu. Na území by se vešlo necelých devět Václavských náměstí. V úterý o tom informoval server E15.

Podruhé narozen pod koly tramvaje a padlý symbol Vánoc: nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 11. prosince 2017.

Praha 8 otevřela v karlínských kasárnách kluziště

Do třetice všeho dobrého, dalo by se říci o Praze 8 a veřejných kluzištích. Po otevření předchozích dvou, v Bohnicích a Ládví, následovalo včera slavnostní zahájení provozu v Karlíně, v prostoru bývalých kasáren.

Kohák se klouzal a farář žehnal raketám: Prohlédněte si nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 9. až 10. prosince 2017.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT