VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Negrelliho viadukt spojuje minulost s budoucností

Praha - Další díl našeho seriálu Poznáváme Česko je věnován technickým unikátům naší průmyslové země. Po Pohádkovém a Sakrálním Česku se podíváme za historickými i těmi moderními skvosty. Ať už jsou ze železa, nebo betonu. I když jsou některé zchátralé a opuštěné, mají stále své jedinečné kouzlo. Polorozpadlé průmyslové areály, vychladlé ocelárny, opuštěná hraniční opevnění. Dnešní poznávání bude ale věnováno páře, vláčkům a lokomotivám. Česká železniční síť patří k nejhustším na světě, a proto bylo z čeho vybírat, problém nastal při rozhodování, co upřednostnit. Berte proto náš výběr jen jako ochutnávku toho, co naše železnice nabízí.

11.7.2017
SDÍLEJ:

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu.Foto: Archiv VLP / Šťastný Vladimír

Táhne se od Masarykova nádraží kolem Florence přes Karlín a Štvanický ostrov až na protilehlou stranu Vltavy, kde začínají Holešovice, respektive Bubny. V době vzniku byl velkolepým stavitelským dílem a dodnes je držitelem řady rekordů.

Viadukt je nejdelším železničním mostem v Česku

Víc než kilometr dlouhý Negrelliho viadukt sloužil jako železniční most od svého otevření v polovině 19. století. Toto úterý začala jeho náročná rekonstrukce. Trvat má přes dva roky, stát kolem půldruhé miliardy korun a výsledkem by měla být moderní trať, připravená k zapojení do budoucí rychlé dráhy z pražského centra na Letiště Václava Havla.

Kamenný Negrelliho viadukt byl až do roku 1910 nejdelším městským železničním mostem v celé Evropě. Jde také o první železniční most, který v Praze přetnul Vltavu, a po tom Karlově je dnes i nejstarším. Negrelliho viadukt je navíc i stále nejdelším železničním mostem v celém Česku. Od 60. let minulého století je státem chráněnou kulturní památkou. Vedle obdivu vzbuzoval už záhy po svém vzniku i kritiku stal se totiž bariérou protínající zástavbu, která rychle vyrostla po obou stranách.

Pracovalo na něm několik tisíc dělníků 

Most s necelou stovkou pilířů a oblouků se stavěl mezi roky 18461849, kdy byl ještě tok Vltavy neregulovaný. Po povodni v roce 2002 jsme mohli ocenit velkorysou výšku i délku viaduktu, který začíná na jižní straně daleko od dnešního břehu řeky. Snad díky prozíravosti někdejších stavitelů byla trať postižena velkou vodou před patnácti lety jen minimálně.

„V době svého vzniku byl Negrelliho viadukt kolosálním inženýrským dílem. Pracovalo na něm několik tisíc dělníků. Z větší části je vybudovaný z pískovce, několik nejvytíženějších segmentů pak ze žuly. Most byl bez údržby po několik desetiletí, k rekonstrukci byl tedy podle mě nejvyšší čas.“ okomentoval minulost i současnost Negrelliho viaduktu historik architektury Zdeněk Lukeš.

Pod viaduktem jsou basketbalové koše i dětské hřiště

Už v prvních letech existence viaduktu vznikaly pod mostními oblouky řemeslné dílny nebo jiné zabedněné kóje s nejrůznějším využitím. Na začátku 20. století tam dokonce fungovaly tehdy největší garáže v Rakousku- -Uhersku. Několik pilířů se naopak v průběhu času zbořilo kvůli silničním průjezdům.

A na přelomu tisíciletí se vybourala i zástavba pod oblouky mezi Křižíkovou a Sokolovskou ulicí. V části uvolněných prostor jsou dnes pod viaduktem basketbalové koše, ping-pongové stoly i dětské hřiště s přilehlou „komunitní kavárnou“. Rozsáhlé prostory pod oblouky vybízejí k úvahám o jejich dalším smysluplném využití i podle Zdeňka Lukeše: „Jako děti jsme si z části viaduktu na Štvanici udělaly tenisovou tréninkovou stěnu. V Londýně jsem nedávno viděl pod oblouky viaduktu podél Temže malebné prosklené kavárny nebo obchůdky. To by také mohla být inspirace.“

TIP Deníku: Pacifikem na SázavuPřesně půl století po otevření Negrelliho viaduktu projel první vlak novou tratí mezi Davlí a Jílovým u Prahy. Právě tenhle úsek je nejkrásnější částí tratě zvané Posázavský pacifik. Železnice se tam line podél Sázavy scénickou krajinou s dramatickými zatáčkami a skalnatými roklemi. Historické vlaky provozuje spolek Posázavský pacifik, který se také snaží s pomocí darů a dotací o záchranu chátrajících nádražních budov a skladů, kterých je podél trati pořád dost. Nostalgiky mohla rozesmutnit před rokem dokončená rekonstrukce trati za tři čtvrtě miliardy korun. Pacifik při ní dostal nové koleje, zabezpečovací zařízení, přejezdy, nástupiště i zastávky. A v Davli už nemusejí ručně přehazovat výhybku. Letos se po trase prohání i Zamračená bardotka.

Technické Česko:PO 10. 7.: vše o autech
ÚT 11. 7.: nejen o páře
ST 12. 7.: železo a beton
ČT 13. 7.: science centra
PÁ 14. 7.: pevnosti a bunkry
CO DÁL? Poznejte společně s námi v následujícím týdnu místa, kde oblažíte své chuťové pohárky. Poznejte GASTRONOMICKÉ ČESKO, startujeme v sobotní příloze VÍKEND.

Autor: Jan Prokeš

11.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident České lékařské komory Milan Kubek.
11

Česká lékařská komora podá trestní oznámení kvůli eReceptům

Smog z dopravy. Ilustrační foto.
5

Omezení dopravy při smogové situaci by mohla platit v únoru

Politikou se dnes bavím, když už si ten cirkus platíme, říká herec Kňažko

Hru Shylock, která se podle něj dotýká nás všech, uvede v pondělí Divadlo Bolka Polívky v hlavní roli s Milanem Kňažkem. Slovenský herec se po pádu komunismu od divadla přesunul do politiky. Působil jako poradce Václava Havla, později jako slovenský místopředseda vlády a ministr kultury. Před pár lety se k divadlu vrátil, aby pomohl najít nový směr. 

Ceny Paměti národa dostali političtí vězni a perzekvovaný Šimko

Ceny Paměti národav pátek v Národním divadle v Praze obdrželi političtí vězni František Suchý, Mária Matejčíková a František Lízna a také Otto Šimko, který byl opakovaně perzekvovaný kvůli svému židovskému původu. Ocenění uděluje obecně prospěšná společnost Post Bellum od roku 2010 pamětníkům zlomových momentů minulého století.

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Sníte o vlastní nemovitosti, která bude vydělávat za vás? Fajnová myšlenka, ale neoplýváte-li tučným kontem, vše si pořádně spočítejte. Cesta k úvěru bude totiž náročnější. Tedy pokud přiznáte váš skutečný záměr. Zda se takový úvěr vyplatí, přibližuje Lucie Drásalová, hypoteční analytička Partners.

AKTUALIZOVÁNO

Po Praze 5 pobíhal splašený muflon. Způsobil nehodu a strážníkům unikal

Na Strakonické ulici v Praze 5 způsobil ve čtvrtek dopravní nehodu a dál mířil na Smíchov. Řeč tentokrát není o člověku, ale o muflonovi. Jeho odchycení chvílemi připomínlo název filmu „Chyť mě, když to dokážeš". Zvíře totiž unikalo jak strážníkům pražské městské policie, tak pracovníkům záchranné stanice. Nakonec se jim ho podařilo uspat střelou z narkotizační pušky v areálu autoservisu v Nádražní ulici. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT