„Pamatuju si starou podobu stanice, jako by to bylo dneska. Kolem záchodů se člověk bál projít i za bílého dne kvůli feťákům. Jsem rád, že je Národní třída v novém, protože to bylo potřeba," libuje si Pavel Bornfleth. Ivana Vincurová si myslí, že nejde o zvláště mimořádnou stanici, je podle ní jenom zrekonstruovaná. Další cestující Dušan neočekával, že takzvaně vyperou kabát, ale ušijí nový.

Od doby otevření 27. června loňského roku je nová stanice podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové ve zkušebním provozu. „Je to standardní proces, který je zakončen vyhodnocením zkušebního provozu a následnou kolaudací stavby. Zkušební provoz ovšem neznamená pro cestující žádné omezení nebo snížení komfortu," řekla Aneta Řehková.

Adam Suder si myslí, že rekonstrukce stanice Národní třídy byla velká příležitost pro vyzdobení, ať už architektonickým, výtvarným nebo jiným počinem, který by jí dal jiný rozměr. „Dlouhá žlutá chodba na mě působí, jako když jde dobytek na porážku. Stejně je mi jasné, že to bude za chvíli plné reklam," vyjádřil se na sociální síti.

Dopravní podnik zatím neuvažuje o dalších úpravách vestibulu vzhledem k tomu, že stanice byla v nedávné době dokončena a splňuje veškeré interní předpisy. „Toto se však případně může změnit v návaznosti na vyhodnocení zkušebního provozu," upřesnila mluvčí Řehková.

Zmizelá plastika

Co je ale častou otázkou lidí, kteří se tudy často pohybují, je, kam zmizela skleněná plastika od Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové Kontakty z roku 1984.

„Jednou z výhrad k rekonstrukci stanice spočívá v naprosté ignoraci kvalit předešlého architektonického a uměleckého řešení. Zmizela i skleněná fontána od Pavla Trnky, unikátní zastudena ohýbané sklo na zábradlí ve vestibulu stanice. Ohýbané sklo Connex se zlatou folií ve stanici metra bylo nahrazeno lakovaným plechem," vysvětlil Petr Zeman, pražský úředník, který se zajímá o architektonické památky v metropoli.

Aktuálně zdobí malé náměstíčko jedenáctimetrová socha Franze Kafky od Davida Černého. Ve foyer kancelářské části komplexu Quadrio nad stanicí jsou pak skleněné plastiky Maxima Velčovského.

„V návaznosti na změnu legislativy už není povinností investora budovat umělecká díla v rámci výstavby metra. Vestibul byl primárně navržen s maximální funkčností tak, aby zajistil efektivní odbavení cestujících. Fontána byla demontována v rámci prodeje pozemku investorovi Quadria," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Řehková.

Cestujícímu Štěpánovi Kadlecovi vadí právě zmíněná skla, která už ve vestibulu nejsou. „Připadá mně to neosobní. Téměř všechny stanice ztratily původní vzhled, je to škoda," uvedl. Každý může mít ale jiný názor, na to, co bylo nebo je hezčí. Petr Zeman si myslí, že srovnávat novou stavbu se záměrně zanedbávaným prostranstvím je neseriózní.

Zavřený průchod

Jistou komplikací se ale pro cestující metrem může jevit průchod do stanice skrz nákupní centrum. Tedy v době po skončení otevírací doby, kdy lidé nemohou projít budovou ze zadní strany. „Nalepení na budovu Máje bez zachování průchodu či podchodu je opět ostudou města. Obyvatel je tak rukojmím provozovatele budovy, jestli ho skrz svou budovu nechá projít. Takže se zavírací dobou obchodů má smůlu," pomyslel si Jiří Hlaváč.

Podle něj, když se člověk ocitne kolem půl desáté večer ze zadní strany nové budovy Quadria, je zavřený v pasti do slepé ulice. „Tam kde byl dříve vchod do vestibulu metra podél budovy Máje, jsou zavřené vchody do obchodního centra, přes které už běžný cestující, hledající cestu do metra, neprojde," upřesnil.

Kromě kritiky ale chválí čistotu a obnovu stanice. Podobnou kritiku adresují další cestující i k jiným vchodům do stanic metra například na Lužinách. Stejná situace se také objeví v budoucnu, až se dostaví přístavba na Chodově.

Podle doporučení komplexu Quadrio se návštěvníci, kteří se ocitnou po zavírací době před vchodem z ulice Vladislavova u sochy Franze Kafky, mohou obejít budovu ulicí Purkyňova. Dojdou tak přímo ke vchodu do metra v ulici Spálená. Vedení nákupního centra nyní připravuje cedulku k soše a navigaci před centrem. Alternativu ze Spálené ulice také potvrzuje mluvčí dopravního podniku.

Petrovi Zemanovi spíše než zavřený průchod vadí uzavření stanice kvůli zástavbě stavebního pozemku nad vestibulem metra. „Dva roky trvající rekonstrukce vyžadující uzavření stanice se mi zdá příliš dlouhá a výhody pro investora, tedy přímý vstup z metra do obchodního střediska a posunutí otevření stanice z původních deseti měsíců na osmačtyřicet, velkorysé," doplnil Petr Zeman.

Čtěte také: V Praze se po dvou letech otevřela stanice metra Národní třída