Včerejší ranní cesta autem z Jižního Města na Smíchov se málem změnila v tragédii. Řidič Stanislav K. se jen tak tak vyhnul nárazu do betonového hrazení. „Projížděl jsem kačerovským úsekem magistrály a mou pozornost odpoutal svítící a blikající billboard. Řízení jsem strhl na poslední chvíli,“ popsal Pražskému deníku. „Trasu jezdím každý den. Poutač je tu poměrně krátce a řada řidičů s ním má evidentně problémy,“ shrnul.
Podle zjištění Pražského deníku není „kačerovský“ blikající billboard jediný, který se během posledních několika týdnů objevil v blízkosti frekventovaných silnic na území metropole. „Projížděla jsem brzy ráno od Spořilovské k Jižní spojce ve směru na Černý Most. Kousek od sjezdu stojí obří obrazovka. Bliká tak, že to evokuje průjezd sanitky, nebo policie. Automaticky jsem zbrzila a měla tendenci uhnout ke straně,“ vylíčila redakci řidička Petra z Roztyl. Podle ní zmíněný efekt nepocítila jen ona. Většina aut, popojíždějících v koloně prý uhýbala zrovna tak.
Podobně pak řidiči reagují také v blízkosti tak zvaného LED billboardu v Argentinské ulici, nebo za Nuselským mostem u vjezdu do centra. „Co se týká nebezpečnosti reklamních zařízení, tak LED billboardy jsou jednoznačně nejnebezpečnější,“ upozornil dopravní policista Jindřich Rybka. „Tvoří výrazné, barevně nestálé a pohyblivé pozadí k dopravnímu značení nebo semaforům, které jsou pak méně viditelné, rozpoznatelné a méně účinné,“ dodal.
Náměstkyně primátorky slibuje nápravu
A jak se k bezpečnosti řidičů, ale i chodců staví pražští politici? Mnozí připouštějí, že lobbistický tlak ze strany provozovatelů velkoplošných reklam je velmi silný. Na vlastní kůži to pocítil i bývalý primátor Tomáš Hudeček (ex TOP 09) před komunálními volbami v roce 2014. Protože sliboval, že s billboardy u pražských silnic na základě přísnějších stavebních předpisů skoncuje, stal se terčem ostré antikampaně. Snaha bývalého náměstka primátorky Adriany Krnáčové (ANO) Matěje Stropnického (SZ) vytlačit reklamní smog ze zastavěného území Prahy rovněž dopadla neúspěšně.
„Metropolitní plán nemá možnost řešit takové detaily. Naše snaha prosadit přísnější pravidla ve stavebních předpisech nezískala většinovou podporu,“ posteskla si Stropnického nástupkyně ve funkci Petra Kolínská (SZ). Optimismus ji ale neopouští. „Město má přesto poměrně silný nástroj na regulaci velkoplošných reklamních zařízení. Tím jsou pronájmy pozemků na umístění billboardů a bigboardů,“ nastínila.
„V tuto chvíli máme sto padesát aktivních nájemních smluv. Usiluji o to, aby jejich počet významně klesl, případně se přiblížil nule. Výsledek jednání s koaličními partnery budeme mít snad již na jaře příštího roku,“ dodala resortně odpovědná náměstkyně primátorky.
Že billboardová lobby je opravdu silná, dokládá fakt, že i tři měsíce po zákazu billboardů v ochranném pásmu dálnic a silnic I. třídy zůstává většina reklamních ploch nadále na svém místě v rozporu se zákonem. Jediným rozdílem zůstává obsah reklamy: na většině z nich jsou nalepené české vlajky a odstraňování jde velmi pomalu.