Vilgus rozeslal médiím zprávu o středeční události doplněnou fotografiemi, přičemž se odvolával na informace z pražského krizového štábu. „Na rozhraní MČ Praha 8 a Praha 9 došlo k pádu několika kusů betonu o průměru asi 10 cm z mostovky železničního viaduktu,“ píše se v tiskové zprávě.

„Je opravdu štěstí, že padající beton nikoho nezranil. Neznamená to však, že bychom měli stav přejít. Naopak!“ prohlásil znepokojeně místostarosta Vilgus a správci trati vzkázal, ať zajistí bezpečný provoz pod všemi mosty tzv. Holešovické přeložky.

Vilgus dodal, že si uvědomuje komplikaci v podobě rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Během ní totiž není možné zmíněné mosty uzavřít, místostarosta osmé pražské městské části tak alespoň požaduje základní zabezpečení mostů od ulice V Trianglu až po oblast U Kříže.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) reagovala na politikovu výzvu tvrzením, že most na estakádě na Balabence, kde se stala nehoda, prochází pravidelnými prohlídkami. „Most je provozován z pohledu statiky ve zcela bezpečném stavu,“ uvedl pro Pražský deník mluvčí Marek Illiaš.

Statika není ohrožena

Podle SŽDC by mohla být příčinou středečního rozpadání se stav hydroizolace, který je problémem u tohoto typu mostu z 80. let minulého století. „Hydroizolace mají následně vliv na stav říms či obdobných prvků, které však nijak neovlivňují statiku mostu. Mosty se průběžně kontrolují a předmětná místa ručně zbavují degradovaných částí. Aktuálně jsme zkontrolovali všechny mosty na Balabence a odstranili potenciálně nebezpečné kusy,“ ujistil mluvčí Illiaš.

SŽDC na Balabence nainstaluje (podle Illiaše „neprodleně“) sítě, které zachytí případný odpadávající materiál. Technický stav mostu chtějí posoudit také lidé z libeňské radnice. Místostarosta Vilgus zopakoval přání, aby práce na železničních mostech Holešovické přeložky započaly co nejrychleji po dokončení rekonstrukce Negrelliho viaduktu. „A to s důrazem na vyřešení hlukové zátěže, která léta místní trápí. Za Prahu 8 zároveň budeme předkládat požadavek na vybudování vlakové zastávky Palmovka/U Kříže,“ doplnil člen Strany zelených.

Správce trati by minimálně protihlukové opatření mohl udělat. K záměru vybudovat novou zastávku se mluvčí SŽDC nevyjádřil. Illiaš však v závěru prohlášení upozornil na zprávu o stavu mostních konstrukcí z minulého týdne. Podle něj se osvědčil systém kontroly a evidence železničních mostů specialisty. „Za dobu existence SŽDC nebylo na žádné trati nutné zastavit provoz vlaků kvůli nevyhovujícímu stavu železničních mostů,“ dodal.