Na vině je stále houstnoucí „reklamní les", lemující nejen jmenované tahy. Podle dopravní policie i Centra dopravního výzkumu nese vinu na značné části dopravních nehod, které se na hlavních pražských komunikacích přihodí. Poslední průzkum dopravní fakulty ČVUT prokázal, že každý jednotlivý billboard, stojící u silnice, může odvést řidičovu pozornost i na více než jednu sekundu.
Zdaleka nejhorší jsou přitom reklamy pohyblivé, nebo světelné. „Řidič nejenom zcela přestává sledovat dění na vozovce, ale ztrácí přehled také o dopravním značení, které mezi reklamními poutači v podstatě zaniká," varují mimo jiné vědci z vysokého učení technického. Oči některých jimi najatých figurantů sklouzly od volantu na billboard, znázorňující například polo odkryté ženské vnady téměř na dvě sekundy.
Čtěte také: Pozornost řidičů zmatou tři obří billboardy
„To může mít v hustém městském provozu zničující následky," varuje důvodová zpráva. Experti z Centra dopravního průzkumu připomínají, že už při rychlosti padesát kilometrů v hodině hrají při brzdění a odvrácení srážky s vozidlem, jedoucím v bezpečné vzdálenosti zlomky vteřiny. V dohledné době se situace zřejmě nezlepší.
V polovině loňského roku sice z popudu magistrátu zmizelo bezmála čtyřicet ilegálních billboardů od Jižní spojky, Pražského okruhu, či Průmyslové ulice, jenže pro celkovou redukci nebezpečných reklamních ploch stále chybí jasná pravidla. Platí jen pro památkovou zónu. Město proto chce přijít s vlastním návrhem zákona.
Zatímco od českých silnic a dálnic má většina reklamních poutačů zmizet do konce roku 2016, městské aglomerace, včetně té pražské jsou na tom hůře. Vládní novela zákona o pozemních komunikacích z října 2011 na ně s redukcí nebezpečných billboardů nepamatuje.
Město si musí pomoci samo
„V místech, kde komunikací vlastní obec zmíněná legislativní úprava pravidla neupravuje," stěžoval si už dříve Jan Pechout z organizace BESIP. Zdůraznil, že právě ve městech a obcích ohrožují reklamy u silnic bezpečnost provozu stejně, ne-li více, než na dálnicích a rychlostních silnicích. „Rozptylují řidiče v hustém provozu, přehlušují dopravní značky i semafory," vysvětlil.
Praze se znění zákona nezamlouvá a už na konci minulého roku avizovala, že hodlá přijít s vlastní legislativní iniciativou. I přesto, že jí z pronájmu pozemků reklamním společnostem plyne roční příjem přibližně sto milionů korun. Podle mluvčí magistrátu Terezy Králové pravidla dosud platí pouze pro Pražskou památkovou rezervaci, přičemž ostatní území řeší jednotlivé, místně příslušné stavební úřady.
Zmíněná úprava, která se už brzy dostane do programu jednání rady hlavního města, by mohla pravidla sjednotit.
Rada by měla rozhodnout brzy
„Počty reklamních ploch chceme postupně snižovat," ujistil před nedávnem předkladatel materiálu primátor Bohuslav Svoboda.
Na návrhu regulace reklamních ploch v hlavním městě prý živnostenský a občanskoprávní odbor magistrátu s podněty od odboru správy majetku i legislativního odboru pracoval přibližně čtyři měsíce. Radní pro správu majetku a podporu podnikání Aleksandra Udženija uvedla, že se má jednat o komplexní řešení problému a věří, že bude projednáno a případně schváleno co nejdříve. „Daří se nám průběžně odstraňovat ilegální billboardy. Zdaleka nejde jen o léto 2012, kdy jsme jich zlikvidovali šestatřicet. Jen v poslední době jich zmizelo asi šestadvacet. Ale ta problematika je však zatím příliš roztříštěná," konstatovala Udženija.
„Náš odbor správy majetku měl například za úkol zrevidovat všechny smlouvy, které dosud uzavíraly nejrůznější organizace. Například Technická správa komunikací, správa majetku hlavního města, dopravní podnik, a tak dále," popsala Udženija. Materiál, předkládaný primátorem, který nyní dopracovává a připomínkuje radní pro legislativní záležitosti Lukáš Manhart, má podle radní Udženija problematiku sjednotit a zjednodušit.
Aktivistům došla trpělivost
- Některým Pražanům a občanským aktivistům už došla trpělivost. Minulý čtvrtek podala obecně prospěšná společnost Acta non verba, zabývající se dlouhodobě bojem proti billboardům u silnic, žalobu na majitele podsvícených megaboardů na Jižní spojce. Podle svého šéfa Vojtěcha Razimy se tak chce domoci jejich vypnutí. Z dopravních expertíz prý vyplývá, že přes míru ohrožují bezpečnost provozu.
- „Mají obří rozměry 14 x 6 metrů a stojí v kritickém úseku, kde se Jižní spojka zužuje do dvou pruhů, aby se k ní mohla připojit převážně těžká doprava přijíždějící po Spořilovské od dálnice D1. S ohledem na agresivní formát a rizikovou lokalitu se tak jedná o zřejmě vůbec nejnebezpečnější billboardy v Praze. Dokládá to i skutečnost, že v místech, odkud jsou obrazovky viditelné, dochází k množství dopravních nehod," zdůvodnila žalobu Acta non Verba. Odvolává se přitom na občanský zákoník. Konkrétně na tak zvanou generální klauzuli sousedského práva, podle níž je vlastník věci povinen zdržet se všeho, čím by nad míru přiměřenou poměrům obtěžoval jiného nebo čím by vážně ohrožoval výkon jeho práv. Toto obtěžování je definováno mimo jiné jako obtěžování sousedů světlem. Pojem soused se přitom podle Acta non Verba vztahuje nejen na majitele sousedních pozemků, ale i na jejich uživatele. Tedy na řidiče, kteří po Jižní spojce jezdí.
- „A právě jim agresivní svítivost billboardů zamezuje v pokojném výkonu práva nerušeně využívat veřejnou silnici. Máme za to, že naše žaloba má slušnou šanci na úspěch. Vypnutí billboardů bychom považovali nejen za vítězství práva, ale především za výhru zdravého rozumu. Již se nám podařilo prosadit zákaz reklam mimo město. Teď se naše úsilí zaměřuje do něj. Billboardaři nám kradou veřejný prostor a s tím je třeba konečně něco udělat i ve městech," komentoval právní kroky ředitel Acta non Verba Razima.