Jsou jimi třeba Hlávkův most, ulice Milady Horákové či Vítězné náměstí. To jsou podle policejní zprávy nejnebezpečnější dopravní místa v Praze.
Podle loňských statistik na nich došlo knejvíce dopravním nehodám ve vnitřní Praze. „Kritická místa trpí tím, že na nich nejsou žádná technická opatření, která by nepříznivou statistiku změnila,“ míní dopravní odborník PetrMoos.
Experti se přitom shodují spolicisty, jaké změny by mohly na tato místa přinést zlepšení. Na silnicích či křižovatkách mimo dálniční okruhy je řešení jednoznačné: pevné překážky. „Na českého řidiče platí pouze to, co se ho dotkne. Šoféři se osvá auta bojí, takže retardéry, ostrůvky a jiné překážky je účinně zbrzdí,“ řekl náměstek ředitele městské policie LudvíkKlema.
Pevné překážky vadí sanitkám
Město se na kritická místa chce zaměřit. Na místech, kde dochází kvážným nehodám, se chystají stavební úpravy. „Jde ozpomalovací pruhy, stavbu kruhových objezdů, úpravu nebezpečných tramvajových zastávek či vznik nových přechodů pro chodce,“ uvedl ředitel odboru dopravy magistrátu Jan Heroudek.
Účinná praxe nových pevných překážek ovšem způsobí další starosti sanitkám, hasičům či policistům. Jejich vozy vkritických případech plyn ubírat nemohou. „Je to pochopitelně vykoupeno náklady na opravu sanitek a policejních aut, které rychlou jízdou trpí nebo hrozí jejich poškození. Nemluvě ozvýšených exhalacích a hluku. Jenže to funguje,“ obhajoval opatřeníKlema.
Nehody kvůli objížďce
Suverénně největší meziroční nárůst počtu nehod prozrazují statistiky zHlávkova mostu. Ze 33případů vroce 2006stoupla loňská statistika na 73.Každých pět dní tedy způsobila auta sjíždějící na Bubenské nábřeží do Holešovic dopravní karambol. Stejně jako při dalším vysokém nárůstu nehod ukřižovatky na Klárově pro to existuje jednoduché vysvětlení. „Tyto komunikace sloužily jako objízdné trasy při opravě Štefánikova mostu, výrazně se tam proto zvýšila intenzita dopravy,“ objasnil Libor Šíma zdopravního odboru magistrátu. Letos by se vše mělo vrátit knormálu.
Nejhorší jsou dálniční sjezdy
Největší riziko srážky ovšem na řidiče nečíhá na přetížených silnicích vnitřního města, ale na dálničních úsecích. Nejhorší křižovatkou bylo vloni mimoúrovňové křížení Jižní spojky sulicí 5.května uSpořilova. Policisté řešili 112nehod. Sjezdy a nájezdy zdálnic zaujímají vloňské nehodovosti idalší přední místa. „Důvodem nehod na sjezdech či nájezdech je nerespektování přednosti vjízdě ze strany řidičů, kteří se připojují na hlavní silnici, mylně se totiž domnívají, že platí pravidlo zipu a vjíždějí do cesty vozidlům, místo aby jim dali přednost,“ komentuje nejčastější příčinu šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula.
Tady přitom nemohou pevné překážky pomoci. Na rychlostní silnice je umisťovat nelze. „Možná by pomohlo výrazné dopravní značení upozorňující na povinnost dát přednost před vjezdem na komunikaci,“ vidí šanci na zlepšení Švrčula. „Další cestou je osvěta– neustále řidiče upozorňovat a apelovat, aby jezdili opatrně a podle pravidel,“ dodává Švrčula.
Vtěchto případech jde naštěstí většinou olehké srážky, při kterých vznikají pouze hmotné a finančníškody.
PETR KUPEC, DAVID JAREŠ