Odborníci odpovídali na dotazy malých i velkých a vysvětlovali jim technické záležitosti. Navíc jim otevřeli i motorový prostor letounu Spitfire, který pohání motor Rolls Royce Merlin 66. O pravou motoristickou atmosféru se občas postarala nastartovaná historická motorka Böhmerland s typickými výstřely do výfuku.

„Odkryli jsme kapoty dvanácti automobilů, mezi nimiž jsou například nejstarší ve světě dochované vozy Bugatti a Audi včetně závodní přeplňované osmiválvocé bugatky. Zajímavý je i motor mercedesky, na které sklízel úspěchy v letech 1938 a 1939 legendární Rudolf Caraciolla,“ řekl vedoucí oddělení historie dopravy NTM Petr Kožíšek.

Nový pohled na exponáty

Tuto akci označil za nový pohled na cenné muzejní exponáty, i když však tyto vozy trochu deformuje. „Všichni jsme zvyklí vidět ta auta celá, tedy se zavřenými kapotami. Nyní jde skutečně o jiný pohled,“ dodal.

Někde skrýval prostor pod přední „haubnou“ překvapení. Například Tatra 87 ze druhé poloviny 40. let, s níž Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli tehdy Afriku a Jižní Ameriku, tam měla dvě náhradní kola. Motor má totiž vzadu, což není z trasy prohlídky vidět.

Poměrně prázdno měl pod kapotou SS Jaguar 1938, i když zdvihový objem jeho motoru činí úctyhodných 3485 kubických centimetrů, které mu dávaly výkon 125 „koní“.

„Vypadá, jako když právě vyjela z fabriky,“ komentoval jeden z návštěvníků dojem z naleštěného osobního automobilu Tatra 80 z roku 1935, který vozil prezidenta Masaryka.

Nejen ti nejmenší využili v dopravní hale instalované demonstrační pomůcky. Když zatočili klikou, názorně viděli, jak motory fungují. Mnozí pak zamířili do přednáškového sálu na projekce krátkých dokumentárních filmů. Přiblížily například historickou cestu vozů Benz Victoria, výrobu automobilů Laurin & Klement či průběh Barum Rallye v roce 1979.

Dny otevřených kapot se konají ještě v neděli.