Podle dokumentu, který v úterý projednal magistrátní výbor pro dopravu, zhruba čtvrtmiliardové náklady nezahrnují opravy v okolí trati. Dopravní podnik musí v souvislosti s přípravou velkého návratu tramvají „pod koně na Václavák“ mimo jiné ještě prozkoumat stropní desky stanice metra C Muzeum nebo vybrat projektanta.

V odhadu tak nejsou zaneseny například peníze nutné na případné opravy stropní desky metra, nad níž by tramvaje projížděly. Podle Filipa Jiříka z DPP se začal zkoumat jejich stav. „Letitý provoz magistrály se na nich podepsal,“ citoval Jiříka Blesk.cz. Konkrétní výsledky analýzy však dopravní podnik zatím nemá.

Kudy trať povede?

Navíc není rozhodnuto, kudy tramvajová trať přesně povede. Koleje jsou v současné době pouze mezi historickou a novou budovou (bývalým Federálním shromážděním) Národního muzea, které tam zůstaly po rekonstrukci muzea a vzniku tzv. Muzejní oázy. Jisté je jenom, že bude plánovaná trať ve středu náměstí napojena na stávající mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Existuje ovšem i varianta trasy vedené Bolzanovou ulicí směrem k hlavnímu nádraží. V horní části náměstí má být každopádně nová zastávka.

Po výběru projektanta stavby musí Praha rovněž jednat o vedení kolejí a trolejí s architektonickou kanceláři Cigler-Marani, která před více než deseti lety zvítězila v architektonické soutěži na proměnu Václavského náměstí. Podle Jiříka návrh umožňuje trať posunout na jiné místo, než architekti původně navrhovali.

Obnova tramvajového provozu, který zanikl na začátku osmdesátých let minulého století, patří mezi priority nové koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL). Avšak město se musí kromě výše zmíněných investic vypořádat ještě s budováním tzv. kolektoru, v němž jsou inženýrské sítě. „Rozkopávat náměstí jednou kvůli kolektorům a jednou kvůli tramvajím nevidíme jako smysluplné,“ řekl už před časem primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).