„Zadali jsme dopravnímu podniku, aby začal projektovat studii trati od Muzea do Vodičkovy ulice podle návrhu z roku 2006,“ oznámil dnes radní pro dopravu Adam Scheinherr. Podle něj tím nebude automobilová doprava nijak omezena, alespoň pro tento rok.

Varianty tras tramvají na Václavské náměstí.

Kudy přesně koleje povedou, ale není zatím jasné. Jejich přesné umístění vyřeší právě projekt DPP. „Myslíme také na to, aby se kvůli každé malé demonstraci nemusel zastavovat provoz tramvají," doplnil náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu).

Na projektu DPP spolupracuje s architektonickou kanceláři Cigler-Marani, která na proměně Václavského náměstí již pracovala v minulosti. Ve hře je ale i možnost další tramvajové větve směrem od Muzea k Hlavnímu nádraží. To je však podmíněno změnou územního plánu, který radní projednávají. Kolejím totiž stojí v cestě Vrchlického sady. „Není možné umístit koleje do parku, kvůli tomu by se musel změnit územní plán,“ dodal Hlaváček.

Tramvajový provoz zmizel z prostoru pod jezdeckou sochou sv. Václava v polovině prosince 1980. O dva roky později byly koleje vytrhány a jako památka po veřejné dopravě na Vaclavském náměstí zůstaly v jeho půlce historické vozy, v nichž je nyní kavárna. Ve spodní části náměstí se jako první objevila trať koňské dráhy už v září 1875. Od budovy Muzea na Můstek začala koňka jezdit až od 20. května 1884. Po šestnácti letech byla elektrifikována.

Loni v létě dělníci položili koleje při příležitosti rekonstrukce historické budovy Národního muzea a vzniku tzv. Muzejní oázy mezi starou a novou budovou muzea (bývalým Federálním shromážděním). Byl to první viditelný krok k návratu tramvají na „Václavák“.