Podle ředitele Historického muzea NM Pavla Douši je tento automobil unikátní tím, že patřil do císařské rodiny a je z Ameriky. Dvorská kancelář tehdy objednala tři kusy. „Vzhledem k nádrži na vodu měl dojezd jen 32 kilometrů," řekl Douša ČTK. Podle něj nebyl spolehlivý, nicméně je plně funkční a nyní se nachází v soukromé sbírce. Arcivévoda si ho mohl teoreticky užít jen 12 let, než na něj a jeho choť Žofii Chotkovou byl 28. června 1914 spáchán v Sarajevu atentát.

Americká firma specializující se v prvních letech na výrobu malých parních aut, takzvaných lokomobilů, byla založena v roce 1899 a existovala tři desítky let. Mezi lety 1899 a 1902 vyrobila 4000 parních vozů v sedmi variantách, které ve standardní výbavě stály od 600 do 1400 dolarů. Dvorská kancelář za tento vůz zaplatila 2400 dolarů. Od roku 1903 firma vyráběla luxusní auta poháněná spalovacím motorem.

Z parovozu zbývaly jen trosky

Parovůz Ferdinand d´Este byl zrenovován Muzeem starých strojů a zúčastnil se několika dálkových závodů. Byl dlouho ztracený a zbývaly z něj jen trosky. O citlivou renovaci se zasloužil Martin Holata, který letos otevřel muzeum v bývalé textilce v Žamberku. Největším problémem prý bylo, jak vůz původně vypadal. Proto si léta dopisoval se sběrateli v Americe a snažil sehnat informace třeba i o levnějších automobilech této značky. Nakonec se zrestaurovaný unikát loni zúčastnil automobilového závodu Londýn – Brighton.

„Restaurátorstvím se už několik let živím. Specializuji se na průmyslové stroje, začínali jsme těmi parními, ale zabýváme se i auty," řekl Holata. Tento vůz byl podle něj naposledy v provozu v roce 1918. Když se mu dostal do rukou, neměl ani kola. Od roku 1968 byl mezi soukromými sběrateli a každý se ho prý pokusil něčím vylepšit.

Ujet 97 kilometrů? Na celý den

Loňský závod v Británii se tomuto lokomobilu podařilo dokončit. „Zjistili jsme, že je snad nejkompletnějším vozem tohoto typu, má i původní hořák," dodal Holata. Při závodě ujeli 97 kilometrů, což trvalo celý den. Spotřeba prý činila 67 litrů benzínu a přes 300 litrů vody.

Cyklus Monarchie, který obsáhne celkem osm výstav, ukáže návštěvníkům život v období rakousko-uherské monarchie z různých úhlů pohledu. Toto období našich dějin s sebou neslo významné stopy tradice, jež však nebránila bouřlivému modernizačnímu procesu celé společnosti. Došlo k dotvoření moderní české společnosti, která právě v této době prodělávala uvnitř habsburské monarchie vrcholnou fázi kulturně-národní emancipace.