Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náplavky ožijí nejen kulturou. Cyklisté ale možná zapláčou

Praha – Nejvytíženější část pražské páteřní cyklostezky na pravém břehu Vltavy má být přerušena. Více než jeden a půl kilometru dlouhý úsek město údajně hodlá osadit dopravními značkami „sesedněte z kola", nebo „veďte kolo."

31.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Archiv

Zamýšlené opatření souvisí s plánem revitalizace náplavek a má prý zabránit častým kolizím cyklistů s chodci. Nedávno odvolaný magistrátní specialista pro rozvoj cyklistiky v hlavním městě Pavel Polák však upozorňuje, že se jedná o špatné a nekoncepční řešení. Tvrdí, že právě úseky pod Vyšehradem Mánes a dále Palachovo náměstí Jiráskův most jsou nikoliv turistickou, ale významnou dopravní tepnou, a její přerušení výše zmíněným značením by znamenalo kolaps cyklodopravy v centru města.

„Cyklisté, kterých tudy ve všední dny projíždí až osm tisíc, by de facto byli vyřazeni. Kudy pojedou? Po silnici? Po chodníku?" ptá se Polák, který je přesvědčen, že Praha valem ztrácí koncepci jak naložit s rozvíjející se cyklistikou.

„V hlavním městě ročně naroste počet cyklistů o 46 procent a nyní má cyklistiku na magistrátu řešit jediný člověk, který vedle toho bude mít na starosti ještě chodce a odstraňování bariér. Nemůže to stíhat," myslí si Polák ve shodě se členy iniciativy Auto*Mat, kteří připomínají, že v západoevropských metropolích se cyklistice věnují celé týmy magistrátních úředníků.

Řešení? Vysunutá rampa, nebo lávka

„Přikázat cyklistům, aby po náplavce vedli kolo, nelze. Bude snad u každého cyklisty stát strážník a kontrolovat ho? V rámci revitalizace náplavek, která bude jistě prospěšná, je potřeba myslet i na cyklisty, a ne je šmahem vyloučit z provozu," konstatuje Polák.

Podle něj existuje několik možných řešení. Jako nejschůdnější vidí tak zvanou zavěšenou rampu, případně pontonovou lávku, položenou na vodě po celé délce zmíněného úseku. To by však podle magistrátu znamenalo značné navýšení nákladů na revitalizaci náplavek.

Podle odborné studie, kterou si nechala vypracovat radní Aleksandra Udženija by se investice do projektu měla zatím pohybovat kolem pětatřiceti milionů korun. Po úspěšné realizaci město očekává roční návratnost až 25 milionů korun. Jak by tedy měly náplavky v budoucnu vypadat? Výše zmíněná pravobřežní náplavka ožije kulturou či gastronomií, což prý využijí hlavně turisté či rodiny s dětmi. Náplavka u Hořejšího nábřeží by pak nabídla více sportovního vyžití a relaxace.

Spolurozhodnou i městské části

Oproti dnešku by to obecně mohlo znamenat výrazný posun k lepšímu. Nyní je Hořejší nábřeží u kotviště botelu Admirál dílem zcela nevyužito a dílem slouží jako parkoviště. Podobně je na tom i protější náplavka v délce od Rudolfina po ulici Na Františku.

Pražanům pro kulturní akce či farmářské trhy zatím slouží jen Rašínovo nábřeží. Podle studie se řešením stane profesionální správce, který by měl na starosti produkci a koordinaci společenských, kulturních a sportovních akcí na náplavkách.

Magistrát se podle prvního náměstka primátora Tomáše Hudečka a radní Aleksandry Udženija bude v budoucnu snažit delegovat rozhodovací pravomoci o využití náplavek na městské části. Ty budou moci slovy Udženija také připomínkovat konečnou podobu revitalizačního projektu. Už teď je prý ale jasné, že náplavky mimo jiné potřebují více laviček, toalet a odpadkových košů.

Studie rovněž navrhuje zřízení mobilní služebny městské policie a zavedení kamerového systému.

Omezit by se mělo parkování na náplavkách a také automobilová doprava včetně celé délky Smetanova nábřeží. Omezení cyklistů by pak mohla alespoň částečně kompenzovat vodní tramvaj.

Studie, představená včera na magistrátu, zmiňuje, že při promyšleném rozvržení zastávek vodní tramvaje na náplavkách by bylo možno přivést větší množství lidí, a to i v mimosezonním období.

Co najdete na náplavkách?

Hořejší nábřeží u Botelu Admirál: Bazén, minigolf, lezecká stěna, půjčovna loděk, restaurace.

Hořejší nábřeží u Palackého mostu: Restaurace, tančírna, dobíjecí stanice elektromobilů.

Fa Františku Alšovo nábřeží: Obchodní zóna, restaurace, půjčovna kol, plocha pro pořádání kulturních akcí, stanice vodních tramvají.

Rašínovo nádraží: Plocha pro farmářské trhy a kulturní akce, restaurace, občerstvení, půjčovna loděk, dětské hřiště.

Autor: Jakub Krupka

31.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení