Středa 31. března 2021 je posledním dnem, kdy lze podat připomínky k takzvanému „Regulačnímu masterplanu NNŽ“, které následně zpracuje magistrátní Institut plánování a rozvoje (IPR). Pokud je vyhodnotí jako důvodné, zapracuje je do finální návrhu pro schválení zastupitelstvem hlavního města.

Už na únorovém veřejném projednání změny územního plánu Z 2600 (které se konalo kvůli covid-19 pouze přes internet) bylo zřejmé, že části veřejnosti se plány ohledně brownfieldu na Žižkově nelíbí. Zazněl názor, že město připomínky místních obyvatel ignoruje. Nespokojení občané se proto spojili s organizací Arnika, spolkem AutoMat či Klubem za starou Prahu a vytvořili iniciativu „Chceme lepší nákladové nádraží Žižkov“.

Sídlo filmového archivu?
Areál kolem bývalého nákladového nádraží má zhruba 33 hektarů. Pozemky vlastní firmy Central Group, Penta Real Estate nebo Sekyra Group. Funkcionalistickou budovu, která je od roku 2013 chráněnou kulturní památkou, vlastní České dráhy v konsorciu s firmou miliardáře Luďka Sekyry. O dalším využití developer jedná s magistrátem, Prahou 3 i ministerstvem kultury. Mohlo by zde být sídlo Národního filmového archivu.

„Pražané si přejí, aby u nákladového nádraží vyrostla čtvrť, ve které budou chtít bydlet a pracovat, nikoliv další investiční byty pro zahraniční vlastníky. Více než tisíc lidí podepsaných pod shodnými závaznými námitkami je toho hodně silnými důkazem,“ uvedl Václav Orcígr z Arniky.

Petice má zabránit „přehuštěné čtvrti investičních bytů“ a „neuspokojivým dohodám města s developery“ nebo příliš malým plochám parků a veřejné zeleně či nedostatečné občanské vybavenosti. Signatáři upozorňují také na vysokou dopravní zátěž s tím, že už teď je ulice Jana Želivského velmi frekventovaná.

V připomínkách k podkladové studii ke změně územního plánu lidé požadují, aby byl zajištěn podíl finančně dostupného bydlení tak, že část nových bytů bude ve vlastnictví Prahy či družstevních.

Praha 3: Nová čtvrť nesmí zahltit Žižkov auty

Podle informací Pražského deníku kolovala petice mezi občany Prahy 3. Na internetu ji podepsala necelá tisícovka lidí. „Vedení města musí vidět, že nás není pár, kterým záleží na smysluplném rozvoji této oblasti,“ tvrdí webové stránky Žižkov lidem.

Zastupitelé městské části na únorové schůzi schválili připomínky radnice, které požadují především výstavbu škol a školek, veřejně přístupné parky. Praha 3 chce, aby nová čtvrť nezahltila Žižkov auty.

Magistrát sice změnil plány na vedení tramvajové tratě kolem budovy nádraží, která se má stát společensko-kulturním centrem nové čtvrti, ale nevyhověl například žádosti radnice zanést do plánu etapizaci výstavby. Praha 3 chtěla docílit toho, aby bytové komplexy nepostavili majitelé parcel ještě dřív, než vedení metropole vyřeší dopravní spojení Jarovskou třídou k plánovanému Městskému okruhu a prodloužení tramvajové trati do Malešic.

Žižkovské nákladové nádraží ukončilo definitivně provoz v roce 2002, o čtyři roky později byla na území dána stavební uzávěra. O budoucnosti se mluví desítky let a stále zůstává dost nejistá. V těchto dnech Central Group jako první začal s revitalizací. Se souhlasem úředníků městké části došlo u Basilejského náměstí k odstranění stavby – tedy objektů kolejiště, zpěvněných ploch a vodovodních či plynovodních přípojek a dalších kabelů.