Uzel nicméně zatím není zcela hotov, na jedné straně například ještě chybějí eskalátory a přístupy na nástupiště. Hotové eskalátory ani výtahy nefungují, jak se už přesvědčil i otec s dítětem, který se marně pokoušel přivolat výtah. Ve stanici zatím zastavují jen osobní a spěšné vlaky, od prosince zde začnou stavět i jižní rychlíky Vltava a Lužnice, které jezdí mezi Prahou a Českými Budějovicemi, respektive Českými Velenicemi. Díky novému nádraží budou vlaky mnohem výhodnější i pro cesty po Praze.

„Nádraží Zahradní Město je ukázkovým přestupním terminálem, kde se co nejvíce zkrátila přestupní vzdálenost mezi železnicí a MHD. Díky krátkému intervalu vlaků nabídne železnice v kombinaci s návaznou MHD nejrychlejší spojení oblasti Zahradního Města s centrem Prahy,“ uvedl pražký náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Na zastávce MHD Nádraží Zahradní Město zastavují pod vlakovým nádražím na společných nástupištích s tramvajemi autobusové linky 101, 138, 175, 177 a 195, které zajišťují spojení ve směru na Jižní i Severní Město, do oblasti Malešic, Vinohrad, Petrovic či Spořilova.

Stanice Praha-Zahradní Město je součástí modernizace 4. železničního koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří. Už loni v prosinci se na úseku otevřela zastávka Praha-Eden uprostřed Vršovic, kompletní přestavbou prochází stanice Vršovice. Správa železnic přirovnává stavbu koridoru významem k budování metra.

Podchod na Žižkov

Správa železnic dnes zároveň otevřela podchod na Žižkov z Hlavního nádraží, který budovala od loňského května. Jde o prodloužení severního podchodu pod nástupišti. Součástí stavby je i příprava pro budoucí stavbu nového ostrovního nástupiště. Podchod nově ústí na Žižkov přes komerční centrum Churchill Square. Skrze nádraží tak je možné projít z Vrchlického sadů do Seifertovy ulice a vyhnout se přitom nevábné křižovatce U Bulhara. Zároveň by mělo ustat nelegální přecházení kolejí.

„Prodloužený podchod výrazně pomůže obyvatelům Vinohrad a Žižkova i těm, kdo zde pracují nebo studují. Výrazně se jim zkrátí docházková vzdálenost nejen přímo na hlavní nádraží, ale i do centra města,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Správa železnic o stavbě podchodu

Realizovaný návrh je na české železniční síti unikátní. Celá konstrukce byla provedena z pohledového betonu, v místě svítidel byl vytvořen architektonický tvar „přilbice“. Tvaru se povedlo docílit pomocí bednění vytištěného na 3D tiskárně. Samotná betonáž probíhala ze dvou směsí betonu, kdy technologové dodávající beton určovali přesný čas, kdy se použije druhá směs, aby bylo docíleno správného vzhledu konstrukce. Architekti navrhli i pobytové schody na přístupovém chodníku, kde si mohou lidé v klidu sednout a pozorovat provoz na vlakovém nádraží.