Nesnáze se čekaly, ale o takových komplikacích, jaké se objevily hodinu před včerejším polednem, se nikomu nezdálo ani v těch nejčernějších snech. Transport obřího zásobníkového kotle po rychlostní silnici R10, který se nevešel pod mýtnou bránu, zablokoval na desítky hodin průjezd na 12. kilometru u Brandýsa nad Labem – kolonám se ale nevyhnuli jak řidiči jedoucí od metropole k Mladé Boleslavi, tak i to mířící na Prahu. Doprava musela být totiž převedena do protisměru.

Předem ohlášený a povolený převoz kotle z Hradce Králové do Mělníka, odkud má náklad pokračovat lodí do Srbska, byl komplikovaný už podle tři měsíce připravovaného plánu. To, že se náklad nevejde pod mýtnici, bylo evidentní dávno předem, než zaburácel motor tahače. Počítalo se tedy s tím, že náklad zde bude z podvalníku přeložen na speciální nízkou transportní plošinu, na níž se kotel podaří protáhnout stísněným místem.

Jeřáby práci nezvládly

Náklad ale uvízl. Až během operace kousek od Prahy se ukázalo, že připravené jeřáby plánovanou práci nezvládnou – a bude třeba sehnat jinou techniku. Za sakrování řidičů projíždějících kolem, kteří se nevyhnuli zdržení, tak následovalo mnohahodinové čekání, než dorazí povolaný silnější jeřáb a další speciální vybavení…

Původně se předpokládalo, že záchranná operace na uvolnění obřího „špuntu“ znemožňujícího průjezd začne kolem třetí odpoledne, avšak dobré zprávy se řidiči za světla nedočkali. Naopak té špatné ano: šíbovat s kotlem se začne až večer – a práce se mohou protáhnout na celou noc. Jinými slovy: lze předpokládat, že uzavírka potrvá až do rána!

Třebaže nesnáze kolem transportu nadměrného blokujícího dva jízdní pruhy způsobily závažné dopravní komplikace a od řidičů čekajících v nekonečné koloně bylo slyšet lamentace volající po sankcích pro viníka, z pohledu policie není koho trestat. Či spíše za co trestat. „Ti lidé se ničeho nedopustili; přeprava byla plánovaná,“ řekla Deníku Markéta Johnová z ředitelství policie pro Prahu-venkov, že pochybení není na straně ani řidiče tahače, ale ani jeho doprovodu. Jiný postoj však zaujímají úředníci ministerstva dopravy. Z jeho pohledu byl nedodržením schválené doby uzavírky spáchán správní delikt, za který může být uložena velmi citelná pokuta.

Podle její kolegyně Štěpánky Zatloukalové nebyl ani důvod k tomu, aby na místo vyrazili policisté řídící dopravu. „Je tam sveden provoz do protějšího směru tak jako všude jinde, když jsou uzávěry,“ vysvětlila policistka, že s výjimkou neobvyklé příčiny není na nastalé dopravní situaci nic mimořádného. I tak lze problém vidět: opravdu nejde o nic, co by řidiči neznali.

„Za hodinu a půl mám být na pracovní schůzce v Liberci,“ povzdechl si obchodní cestující Alexej Gurevič. „Jak mám, proboha, vysvětlovat, že možná přijedu pozdě jen kvůli tomu, že někdo jiný nedělal svou práci pořádně?“ durdil se nervózní řidič. Z jeho dalších slov vyplynulo, že předpokládal, že se na problém s výškou nákladu přišlo až za jízdy, a očekával to, co asi napadlo většinu motoristů jedoucích kolem uvízlého transportu: že kvůli průjezdu velikého kotle bude mýtnou bránu třeba rozebírat.