Pilotní projekt Lítačky potrvá do června. Náklady na zavedení karty město odhaduje do deseti milionů korun. Vlastníka opencard, eMoneyServices (EMS) se Praha ale nezbaví, Lítačka funguje na operačním systému DOS, který patří EMS.

Za první hodinu si vyzvedlo pořadové číslo asi 80 lidí, 50 za prvních 15 minut. „Více než třetina lidí si přišla karty vyměnit i přesto, že jim ještě nekončila platnost (opencard) a neměli nárok na její výměnu zdarma," řekl IT ředitel Operátora ICT Václav Strnad. V takovém případě platí klient 100 korun, zdarma je dva měsíce před koncem platnosti.

Technické potíže

Karty Lítačka magistrát vydává ve Škodově paláci v Jungmannově ulici v pondělí a ve středu od 8 do 20 hodin, v úterý a ve čtvrtek od 8 do 18 hodin a v pátek od 8 do 15.30 hodin. V úterý v 8 hodin nebyly otevřeny všechny přepážky, ale jen čtyři z nich, podle Strnada kvůli drobným technickým potížím. Asi po hodině bylo zprovozněno všech deset.

Úterních 716 žádostí přesáhlo únorový denní průměr žádostí o opencard, který byl 477. Pro 192 lidí, kteří do Škodova paláce dorazili, bude Lítačka první kartou, informoval mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Nabít kupon s jízdným si lidé musí na přepážkách dopravního podniku v některých stanicích metra nebo v hlavní chodbě Škodova paláce. Podle Hofmana je čekací doba asi 40 minut.

Každý, kdo bude chtít elektronickou tramvajenku, dostane Lítačku. Zároveň úředníci vydávají také již objednané opencard. Majitel opencard může svou kartu nadále využívat až do ukončení platnosti karty. Bude na ni také možné nahrávat kupony MHD. Při vypršení platnosti opencard převede Praha platný kupon na Lítačku.

Dvě verze Lítačky

Lítačku Praha vydává ve dvou verzích – buď jako anonymní kartu, nebo kartu s fotografií a osobními údaji. Kupony na anonymní kartu jsou, stejně jako v případě opencard, dražší, například u měsíčního kuponu je to o stokorunu, stojí 670 korun. Používat ji mohou lidé jako tramvajenku a průkazku do knihovny, parkovné v modrých zónách se kartou, na rozdíl od opencard, platit nedá.

V rámci dopravního podniku (DPP) funguje Lítačka na systému DOS (dopravní odbavovací systém), který ale patří EMS. Firma již v uplynulých týdnech několikrát uvedla, že Praha napojením Lítačky na DOS zřejmě porušila autorský zákon a okopírovala systém opencard. Minulý týden na město kvůli tomu podala žalobu – svou podalo také město, které chce u soudu prokázat, že opencard neokopírovalo. Praha se rovněž brání tím, že DPP má licence na užívání DOS do roku 2055.

Lítačku bude spravovat městská firma Operátor ICT. Software Prahu vyšel na asi 1,5 milionu korun, další náklady město dosud oficiálně nevyčíslilo.

Praha má na webu o Lítačce neaktuální informacePraha má na webech neaktuální informace o nové kartě MHD s názvem Lítačka, kterou město začalo vydávat místo opencard. Web Lítačka.eu ji slibuje od poloviny roku, oficiální magistrátní stránka Praha.eu nabízí jen možnost požádat o opencard. Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana mají být stránky aktuální do konce týdne.

Na webu Praha.eu je problematika „karty Pražana" pod záložkou Potřebuji řešit v horní liště stránky. Jako čtvrtou možnost nabízí záložku Opencard. Odkaz uživatele zavede na stránky, kde není o nové Lítačce zmínka.

O novém projektu informuje web Lítačka.eu. Ani tam ale zájemci o vydání nové karty aktuální informace nenajdou. Stránka obsahuje fotky s původní grafikou karty, konečný vzhled vydávané karty je ale jiný. „Karta bude vydávaná na standardních výdejních místech, a to od poloviny roku 2016," uvádí web pod odkazem Kam pro kartu. Název Lítačka prezentuje stránka jako provizorní.

„Informace jsme poskytovali formou tiskových zpráv a článků na portálu praha.eu. Řada občanů také využila například linky Pražského kontaktního centra," uvedl mluvčí magistrátu. Dodal, že na doplnění webů se usilovně pracuje.

Čtěte také: Primátorka Krnáčová se zpovídala zastupitelům kvůli Lítačce